8 977 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Takpapp eller duk?
Ska du lägga ofalsat tegel (men det ska du kanske inte när du skriver glaserat) måste du ha riktigt papp. La själv duk, under betingpannor, mycket för att den var lättare. Verkar hålla tätt än efter två år.
Hade valt diffusionsöppen duk alla dagar i veckan. Se bara till att du använder dig av en kvalitetsduk. Finns få på svenska marknaden, SIGA och Isocell har bra alternativ.
Nybygge med dubbelfalsat tegel.H huggan skrev:
Pannorna blir ju väldigt täta och kommer hålla länge så det hade känts bra med en papp som håller väldigt länge.
Jag har själv jobbat med både papp och duk och båda fungerar bra att jobba med men det jag tänker på är att papp är tjockare och känns då bättre men en duk är ju seg så det spelar kanske ingen roll vad man tar.
Jag bytte tak på mitt hus förra året. Stod också och velade mellan papp och duk tills jag hittade den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/getingarna-aeter-hal-i-underlagstaket.199260/
Vågade inte chansa och la papp istället.
Vågade inte chansa och la papp istället.
Går ju inte riktigt att jämföraT TVRS skrev:
Går ju inte riktigt att jämföra, helst ska ju duken ligga ovanpå råsponten. I detta fallet hade han ju duken som underlagstak..T TVRS skrev:
Klicka här för att svara