Har nyss köpt ett nytt hus. Tydligen så läcker det in vatten i en av skrubbarna på övervåningen. Visar sig att ett flertal tegelpannor är trasiga i slutet av ränndalen, man kan alltså misstänka att snö och is farit ned Och skadat pannorna.

Nu ska väl i och för sig underlagsduken klara lite regn, men jag har funnit en dåligt utförd skarv (överlapp mycket litet), som dessutom ligger precis under bärläkten...

Jag tänkte plocka bort ett antal pannor, kanske 1.5m brett, ta bort läkten och därefter lägga ny duk rakt över den läckande skarven. Vad tror ni om det? För det finns väl duk som kan klistras? Tänkte som vanligt överdosera klister i så fall, fast på den lokala bygghandeln ville de inte rekommendera något annat än duktillverkarens egna klister (den som ligger redan). Ser inget fabrikat på den befintliga tyvärr...

• Hand lyfter på en underlagsduk på ett tak som visar en dåligt utförd skarv med minimal överlappning och underliggande trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka bort läkt, skjuta in nya duken under befintlig och fästa? Frågan är bara hur lång fuskskarven är...

(Länken ovan visar underlagspapp, jag har duk...)

Rickard.
Fuskskarven är säkert en dukbredd så mellan ~80-110cm skulle jag tro men det syns när du öppnat. Visst är det ändå en bitumenduk (asfalt)? Då kan du följa exakt samma steg som i tråden länkade.

Duken ligger horisontellt, så teoretiskt kan skarven vara hela talets bredd. Jag köper en rulle duk, lite klister och tar bort lite fler pannor antar jag.

Rickard.
Där ser man, jag trodde vi tittade på en kortskarv, att man misslyckats med ett vanligt överlapp kändes osannolikt tyckte jag, men du har såklart rätt då är det helt möjligt att det är dåligt hela bredden av taket.

Ja, jag vet inte vem som lagt taket... Man har till exempel sparat röret till expansionskärlet man slutat använda, och ingen ny skorstensbeklädnad vilket resulterat i en fem centimeters springa mot pannorna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.