2 935 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
45X95 bärläkt till begagnat lertegel.
Bygger nytt tak på fritidshuset men ska återanvända de gamla tegelpannorna.
Har massor av 45X95 virke över och skulle vilja använda dom då det är jobbigt att frakta ut nytt virke.
Min fråga är då om det finns någon med erfarenhet att lägga gammalt lertegel på en sådan tjock anläggningsyta som 95mm.
Är lite rädd att det ska bli jävligt att få till det bra och att dom ska lätt kunna rida och ha sig då det är gammalt.
Har stugan i snözon 3 men jag tror att lokalt runt stugan är det nog värre. Har bara 17mm råspånt.
Har massor av 45X95 virke över och skulle vilja använda dom då det är jobbigt att frakta ut nytt virke.
Min fråga är då om det finns någon med erfarenhet att lägga gammalt lertegel på en sådan tjock anläggningsyta som 95mm.
Är lite rädd att det ska bli jävligt att få till det bra och att dom ska lätt kunna rida och ha sig då det är gammalt.
Har stugan i snözon 3 men jag tror att lokalt runt stugan är det nog värre. Har bara 17mm råspånt.
Har själv lagt gammalt lertegel och jag hade nog klyvt dem i hälften för att få lättare att justera anläggningenP Peter Blomberg skrev:Bygger nytt tak på fritidshuset men ska återanvända de gamla tegelpannorna.
Tror du att 45X45 blir starkt nog för att klara snön? Själv tror jag det borde räcka men vet att det kan driva mycket på ena sidan och att det är mer snö än vanligt just i detta. Område.C Chris11 skrev:
Har nu cc 120 takstolar cc 60 ströläkt. 17mm råspånt
Tyvärr så är jag inte 100 på snölasten. Har inte riktigt det problemet här i skärgården på västkusten. Mer att stabilisera så att inte huset viker sig i blåsten.P Peter Blomberg skrev:
Finns duktiga konstruktörer som säkerligen snappar upp frågan strax men jag tycker att det låter konstigt om det inte skulle räcka, de sitter ju med ca cc35 och varje enskild panna fördelar ju lasten över två
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 426 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 426 inlägg
Jag är misstänksam på att det inte är godkänt att det håller tror jag att det gör, kan inte bevisa det på något direkt sätt men kan visa hur jag tänker.
45x70 cc120 (utan råspont) är godkänt under betongpannor.
25x38 är väl ett minimum mått på bärläkt (inte alls säker på exakta dimensonerna men ungefär) på cc60 ovanpå minst 20mm råspont.
Att då 45x45 cc60 inte skulle fungera på 17mm spont känns osannolik tycker jag. Tänk bara att lägga alla åt samma håll så att det inte blir puckelpist om du inte klyvt helt perfekt.
En annan idé är att inte klyva i mitten och använda dom tunnare till strö, då borde du nästan kunna få ut 45x70 till bärläkten
45x70 cc120 (utan råspont) är godkänt under betongpannor.
25x38 är väl ett minimum mått på bärläkt (inte alls säker på exakta dimensonerna men ungefär) på cc60 ovanpå minst 20mm råspont.
Att då 45x45 cc60 inte skulle fungera på 17mm spont känns osannolik tycker jag. Tänk bara att lägga alla åt samma håll så att det inte blir puckelpist om du inte klyvt helt perfekt.
En annan idé är att inte klyva i mitten och använda dom tunnare till strö, då borde du nästan kunna få ut 45x70 till bärläkten
Då är ju frågan fortfarande om 45X70 är ok att lägga på eller om ytan blir stor och att det kan rida och skeva med tegelpannorna. men det var en tanke jag också haft att klyva 45X70
Nästan bara ett sätt att ta reda på det, offra några timmar och skruva upp ett par av varje dimension och testa dig framP Peter Blomberg skrev:
De kommer enbart att rida på den övre kanten, eftersom nederkanten ligger uppepå nästa panna. Jag tycker att det låter rejält överdimensionerat, men det kommer att funka.
Redigerat:
Klicka här för att svara