Hur brukar ni som riktat gammalt buktigt tak göra när ni ”shimsar” upp läkten? Jag ska fixa insektsnät över nockbrädan och sedan dit med oljehärdad 3 mm masonit. Nockbrädan är lite lägre nu när den är fäst men det är luftigt på mitten där nockåsen buktar mest.
Hittar så många olika bud när jag googlar så tar gärna tips. Jag tänker att om jag spänner lina tvärs över taket (gavel till gavel) högst upp, på mitten och längst ned och pallar upp ströläkten efter det så bör det bli bra?
Vad ska man palla/shimsa med? Bara korta bitar läkt?
Hittar så många olika bud när jag googlar så tar gärna tips. Jag tänker att om jag spänner lina tvärs över taket (gavel till gavel) högst upp, på mitten och längst ned och pallar upp ströläkten efter det så bör det bli bra?
Vad ska man palla/shimsa med? Bara korta bitar läkt?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Det blir 3 mm oljehärdad board/masonit direkt på lockbrädorna. Läkt på det och ingen papp, har googlat och pratat ett par år och det verkar vara en OK lösning för gamla torp. Sist lägger jag tillbaka de enkupiga gamla pannorna som legat sedan tidigare.
Jag velar mellan att inte ha någon takfotsbräda som det var innan alt sätta dit en för att skydda ändarna på lockbrädorna. Måste nog fixa andra fästen för hängrännorna (halvgamla galvade) i så fall. Vindskivor blir samma typ av bräda jag har som lockbrädor, dvs 25x200.
Jag velar mellan att inte ha någon takfotsbräda som det var innan alt sätta dit en för att skydda ändarna på lockbrädorna. Måste nog fixa andra fästen för hängrännorna (halvgamla galvade) i så fall. Vindskivor blir samma typ av bräda jag har som lockbrädor, dvs 25x200.
Klicka här för att svara