Skall byta tak på sommarstugan som läckt ordentligt pga. att den som byggt tidigare byggt undermåligt. Hela taket måste alltså bytas ut. Total ca 30 kvm. Ena delen är ca 20 kvm och bostadsyta. Andra delen är bastu och förstuga, totalt ca 10 kvm.
Just denna byggnad används ca tre ggr per år: Vår, sommar och höst och värms då upp (förutom på sommaren). I övrigt står den kall och det blir säkert -20 grader emellanåt ute på vintern, kanske kallare. På sommaren upp till 30 grader utomhus.
Efter att ha googlat och läst på verkar det som om följande är bästa ordning, nerifrån och upp.
1. Innertak.
2. Reglar man fäster innertaket i.
3. Ångbroms.
4. Isolering. Glasfiber.
5. Vindpapp.
6. Mellanrum med luft några decimeter upp till själva yttertaket börjar. (Konstruktionen gör att mellanrummet uppstår.)
7. Reglar för taket.
8. Råspont.
9 Takpapp.
10. Yttakpapp. Antingen lägger jag själv med förklistrat eller så värmer några takläggare fast lämplig ytpapp.
Via googlingar har jag kommit fram till att ångspärr (som inte släpper igenom någon fukt alls) kanske är mindre lämpligt än en ångbroms som släpper igenom lite fukt. När huset blir kallt på vintern kan annars kondens uppstå. Skall man ha ångbroms även i bastun eller är ångspärr mer lämpligt där?
Skall jag sätta en eller två ventilöppningar i taket på gavlarna eftersom det blir några decimeters mellanrum mellan vindpappen och råsponten? För eventuell ventilering av fukt som kan uppstå?
Hur tjock isolering är lämplig på taket? 2 decimeter? Har ingen aning om hur tjock isolering man brukar ha.
Har jag missat något? Kommentera gärna.