2 805 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Rötskadad råspont lokalt kring genomföring för avloppets avluftning.
Jaha. Då regnar det in också... Inte så mycket men en del av råsponten, en till två kvm är helt rötskadad runt där avluftningen till avloppet går genom mitt tak. Om det regnar mycket blir det lite blött på pappen som tilläggsisoleringen har uppåt, det torkar dock. Bedömer det som såklart brådskande men inte akut. Får styra upp det här under hösten.
Nu sitter det någon plåt och sedan tätning med typ bitumenmassa runt ett gammalt gjutjärnsrör (det enda av avloppet som inte är bytt till PP är just avluftningen). Min tanke är att byta denna del när jag gör lilla toan, just nu kommer jag åt att såga av röret på vinden och byta till PP sista halvmetern och sedan en genomföringspanna från Benders. Jag har sadeltak med Jönåkerpannan och 24 graders lutning omlagt 2003, papp och läkt är ok i övrigt, har kollat.
Hur åtgärdar jag detta på bästa vis? Skadan sitter mellan två takstolar så det enklaste är väl att sala på dessa och spika ny råspont mellan, området sitter halvvägs från nock och ungefär mitt emellan gavlarna. Tänker att man sedan lägger ny underlagspapp med ordentligt överlapp och lägger den upp över nock?
Tacksam för all input jag kan få.
Nu sitter det någon plåt och sedan tätning med typ bitumenmassa runt ett gammalt gjutjärnsrör (det enda av avloppet som inte är bytt till PP är just avluftningen). Min tanke är att byta denna del när jag gör lilla toan, just nu kommer jag åt att såga av röret på vinden och byta till PP sista halvmetern och sedan en genomföringspanna från Benders. Jag har sadeltak med Jönåkerpannan och 24 graders lutning omlagt 2003, papp och läkt är ok i övrigt, har kollat.
Hur åtgärdar jag detta på bästa vis? Skadan sitter mellan två takstolar så det enklaste är väl att sala på dessa och spika ny råspont mellan, området sitter halvvägs från nock och ungefär mitt emellan gavlarna. Tänker att man sedan lägger ny underlagspapp med ordentligt överlapp och lägger den upp över nock?
Tacksam för all input jag kan få.
Tigersåg och gjutjärnsblad. Har gjort det förr med gjutjärnsrör, funkar utmärkt på i alla fall mina rör om man har tålamod, tar det i omgångar så det får svalna och låter sågen jobba. Klokt att skippa vinkelslipen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Slå sönder rören med hammare är också ganska effektivt, kan krävas att borra upp ett försvagande hål först. Funkar givetvis bara i ett rivningsscenario där man inte behöver en rak kant att koppla på något annat, men rördelen på vinden kan man ju ta på det sättet och sedan såga inne i huset.
Jo, så kan man ju göra, planerar faktiskt tvärt om, slå sönder sista rördelen när jag renoverar lilla toan. Avluftningen sitter såklart i hörnet där man knappt kommer åt med sågen. Men den delen har jag koll på, det är pappläggningen jag funderar mest över. Hur mycket överlapp behöver jag på nya pappen på sidorna och nedom? Måste jag lägga ny papp hela vägen över nock eller finns det något trollknix att ta till för att göra det på annat vis? Någon?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Är det relativt nära nock så är det väl bäst att lägga nytt hela vägen och klistra sidorna men det är vedertaget att man skär upp en ruta och skär ur horisontella snitt på ~15cm högst upp i dom 2 övre hörnen. Där trär man in en ny pappbit så alla skarvar blir åt rätt håll. Alla överlapp och spikar klistras noggrant och lite extra över snitten.
Sen så monterar du såklart en takstos när du håller på så det blir riktigt tätt.
Sen så monterar du såklart en takstos när du håller på så det blir riktigt tätt.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Tjaaa... Klistrar du ordentligt tycker jag det duger, 15cm är standard överlapp i t ex vinkelrännor. Vill du göra det helt by book så ska kortskarvarna (dom vertikala) sneskäras från 30cm överlapp i övankant till 15cm i nedre.
Men du kommer inte ifrån att det känsligaste är vid snitten oavsett.
Asfaltlim på tub (3 strängar) eller asfaltklister på hink är bra för överlappen. (vill inte hålla på och rekomendera en massa "onödiga" köp men det känns bra i min mage att använda något fiberförstärkt asfaltkitt/fog över snitten där det teoretiskt inte är något överlapp)
Men du kommer inte ifrån att det känsligaste är vid snitten oavsett.
Asfaltlim på tub (3 strängar) eller asfaltklister på hink är bra för överlappen. (vill inte hålla på och rekomendera en massa "onödiga" köp men det känns bra i min mage att använda något fiberförstärkt asfaltkitt/fog över snitten där det teoretiskt inte är något överlapp)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja, under förutsättning att pappen går in under den bef. pappen, så du aldrig får en kant som vatten kan rinna in under.Fulkemisten skrev:
Sedan beror det nog lite på lutningen också, om du har ett nästan platt tak gäller speciella metoder, har inte koll på hur man gör då.
Du menar i överkant va? På sidorna måste det väl gå att lägga den över befintlig papp?H hempularen skrev:
Har som sagt 24 graders lutning och det är papp under betongpannor vi pratar om.
Klicka här för att svara