Hej på er.
Är spekulant på ett hus som idag har ett Eternit tak som läcker, min tanke är att själv plocka ner plattorna och sen låta en firma lägga ett plåttak.
Vet att man kan slänga Eternit (Asbest) mot avgift på vissa soptippar, så jag har två frågor:
-Vad väger plattorna på bilden per kvm?
-Vad brukar det kosta att slänga Asbest?
På Gotland får man lämna 15kg per gång kostnadsfritt på kommunens ÅC, men det kommer ju ta flera år om man ska slänga ett helt tak där
Glada hälsningar Lello
Är spekulant på ett hus som idag har ett Eternit tak som läcker, min tanke är att själv plocka ner plattorna och sen låta en firma lägga ett plåttak.
Vet att man kan slänga Eternit (Asbest) mot avgift på vissa soptippar, så jag har två frågor:
-Vad väger plattorna på bilden per kvm?
-Vad brukar det kosta att slänga Asbest?
På Gotland får man lämna 15kg per gång kostnadsfritt på kommunens ÅC, men det kommer ju ta flera år om man ska slänga ett helt tak där
Glada hälsningar Lello
Redigerat:
Då man som privatperson ska lämna asbest är det bara i små mängder, ett helt tak tar dom inte emot.
Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
Finns lagar för hur asbest ska hanteras.
Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
Finns lagar för hur asbest ska hanteras.
På "min" station är det bara att dumpa på, asbestcontainern står obevakad. Tyvärr ingen heller som kollar att det är inplastat så man får hålla andan när man öppnar locken till den ...J Jörgen Ö skrev:Då man som privatperson ska lämna asbest är det bara i små mängder, ett helt tak tar dom inte emot.
Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
Finns lagar för hur asbest ska hanteras.
Jag plockade ner vårt eternittak under våren. Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl. tre pallar.
Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.
Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.
Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med. Den största kostnaden är nog snarare om man väljer att ta in en firma som plockar ner taket enligt konstens alla regler. Gör man det själv och tänker till lite ang. skyddsutrustning så medför det inga större kostnader jmf med ett "vanligt" tak.Alfredo skrev:
Det där var tanken hos mig också, men faller på att jag inte har tillgång till lastbil med pallyft, så den kostnaden tillkommer ju också. Eller hur gjorde du?J JSE skrev:Jag plockade ner vårt eternittak under våren. Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl. tre pallar.
Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.
Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
[bild]
