Byggahus.se

Eternit tak vikt?

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hej på er.

Är spekulant på ett hus som idag har ett Eternit tak som läcker, min tanke är att själv plocka ner plattorna och sen låta en firma lägga ett plåttak.

Vet att man kan slänga Eternit (Asbest) mot avgift på vissa soptippar, så jag har två frågor:

-Vad väger plattorna på bilden per kvm?
    -Vad brukar det kosta att slänga Asbest?

På Gotland får man lämna 15kg per gång kostnadsfritt på kommunens ÅC, men det kommer ju ta flera år om man ska slänga ett helt tak där :)

Glada hälsningar Lello

Redigerat 10 jul 14:59
  2. L
    Medlem · Nivå 10
    Hej Lello - som svar på din andra fråga: Många återvinningsstationer tar emot asbest helt kostnadsfritt från privatpersoner. Kolla med dina lokala ÅS!

3. L
    Medlem Nivå 5
    På Gotland får man lämna 15kg per gång... så det blir bara några enstaka plattor per resa :)

4. L
    Medlem · Nivå 10
    På det viset. Dumsnålt av dom!

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag såg det där på hemnet idag, tydligen så läcker taket in men inte läckt in på några år enligt nuvarande ägarna. Jag skulle försöka hålla lite extra koll på huruvida det där stämmer eller inte.. ;)

6. J
    Medlem · Nivå 9
    Då man som privatperson ska lämna asbest är det bara i små mängder, ett helt tak tar dom inte emot.
    Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
    I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
    Finns lagar för hur asbest ska hanteras.

7. L
    Medlem · Nivå 10
    På "min" station är det bara att dumpa på, asbestcontainern står obevakad. Tyvärr ingen heller som kollar att det är inplastat så man får hålla andan när man öppnar locken till den ...

8. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    Alltså, taket ser ju ut att vara 10 m långt och 4 meter brett och två sidor så blir det 80 m2. Med en tjocklek på 8 mm och en densitet på tre så blir en bollparkssiffra runt två ton.

9. J
    Medlem · Nivå 5
    Jag plockade ner vårt eternittak under våren. Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl. tre pallar.
    Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.

Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
    Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190417_203350.jpg

• Laddar…
  10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Med andra ord verkar kostnaden för att lämna taket vara en "ickefråga". Några tusenlappar är ju "ingenting" i samband med en fastighetsaffär.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 5
    Håller med. Den största kostnaden är nog snarare om man väljer att ta in en firma som plockar ner taket enligt konstens alla regler. Gör man det själv och tänker till lite ang. skyddsutrustning så medför det inga större kostnader jmf med ett "vanligt" tak.

• Laddar…
  12. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    Tänker inte ens låtsas att jag kan nåt om det här men välj en blåsig dag. Regnig vore bättre för eventuellt damm, men det är ju taket som ska bort och skicka eventuella ungar till Kneippbyns vattenland över dan.

13. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Ett alternativ till nytt plåttak är att plocka ner taket, fixa pappen o läkten för att sen lägga tillbaka eterniten igen.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 9
    Det där var tanken hos mig också, men faller på att jag inte har tillgång till lastbil med pallyft, så den kostnaden tillkommer ju också. Eller hur gjorde du?

15. J
    Medlem · Nivå 9
    Då tror jag dom bryter mot lagen på alla sätt, var ligger den stationen?