Hej på er.

Är spekulant på ett hus som idag har ett Eternit tak som läcker, min tanke är att själv plocka ner plattorna och sen låta en firma lägga ett plåttak.

Vet att man kan slänga Eternit (Asbest) mot avgift på vissa soptippar, så jag har två frågor:

-Vad väger plattorna på bilden per kvm?
-Vad brukar det kosta att slänga Asbest?

På Gotland får man lämna 15kg per gång kostnadsfritt på kommunens ÅC, men det kommer ju ta flera år om man ska slänga ett helt tak där :)

Glada hälsningar Lello
 
  • Ett hus med ett gammalt Eternit-tak som visar tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Hej Lello - som svar på din andra fråga: Många återvinningsstationer tar emot asbest helt kostnadsfritt från privatpersoner. Kolla med dina lokala ÅS!
 
L Lärospånet skrev:
Hej Lello - som svar på din andra fråga: Många återvinningsstationer tar emot asbest helt kostnadsfritt från privatpersoner. Kolla med dina lokala ÅS!
På Gotland får man lämna 15kg per gång... så det blir bara några enstaka plattor per resa :)
 
L
L Lello skrev:
På Gotland får man lämna 15kg per gång... så det blir bara några enstaka plattor per resa :)
På det viset. Dumsnålt av dom!
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
Jag såg det där på hemnet idag, tydligen så läcker taket in men inte läckt in på några år enligt nuvarande ägarna. Jag skulle försöka hålla lite extra koll på huruvida det där stämmer eller inte.. ;)
 
Då man som privatperson ska lämna asbest är det bara i små mängder, ett helt tak tar dom inte emot.
Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
Finns lagar för hur asbest ska hanteras.
 
  • Gilla
Dan Jesper
  • Laddar…
L
J Jörgen Ö skrev:
Då man som privatperson ska lämna asbest är det bara i små mängder, ett helt tak tar dom inte emot.
Och dom tar emot större mängder på ett fåtal ställen.
I stkh skulle det kosta 1350kr/ton + moms, samt att det skulle vara inplastat i dubbla lager, ett jävla jobb kan jag säga.
Finns lagar för hur asbest ska hanteras.
På "min" station är det bara att dumpa på, asbestcontainern står obevakad. Tyvärr ingen heller som kollar att det är inplastat så man får hålla andan när man öppnar locken till den ...
 
Alltså, taket ser ju ut att vara 10 m långt och 4 meter brett och två sidor så blir det 80 m2. Med en tjocklek på 8 mm och en densitet på tre så blir en bollparkssiffra runt två ton.
 
  • Gilla
Villapark och 1 till
  • Laddar…
Jag plockade ner vårt eternittak under våren. Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl. tre pallar.
Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.

Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
Nedmonterade eternittakplattor staplade på EU-pallar täckta med byggplast, förberedda för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grobymmot och 1 till
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
blir en bollparkssiffra runt två ton.
J JSE skrev:
Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl.
Med andra ord verkar kostnaden för att lämna taket vara en "ickefråga". Några tusenlappar är ju "ingenting" i samband med en fastighetsaffär.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med andra ord verkar kostnaden för att lämna taket vara en "ickefråga". Några tusenlappar är ju "ingenting" i samband med en fastighetsaffär.
Håller med. Den största kostnaden är nog snarare om man väljer att ta in en firma som plockar ner taket enligt konstens alla regler. Gör man det själv och tänker till lite ang. skyddsutrustning så medför det inga större kostnader jmf med ett "vanligt" tak.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tänker inte ens låtsas att jag kan nåt om det här men välj en blåsig dag. Regnig vore bättre för eventuellt damm, men det är ju taket som ska bort och skicka eventuella ungar till Kneippbyns vattenland över dan.
 
Ett alternativ till nytt plåttak är att plocka ner taket, fixa pappen o läkten för att sen lägga tillbaka eterniten igen.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
J JSE skrev:
Jag plockade ner vårt eternittak under våren. Takytan var cirka 100m2 och det vägde in på totalt 1.8 ton inkl. tre pallar.
Jag la ett lager byggplats i botten på tre stycken vanliga EU-pallar. Lät det sticka ut drygt 30-40cm på varje sida. Sen lastade vi på takplattorna och la på byggplast över. Tejpade ihop med utsticket som jag redan lagt på pallen.

Karlstad kommun ville ha 1500:- per ton + moms för boende i kommunen. 3000/ton + moms för utomstående.
Vi körde allt till ÅVC i Kils kommun. Där var det 1200/ton inkl moms för alla.
[bild]
Det där var tanken hos mig också, men faller på att jag inte har tillgång till lastbil med pallyft, så den kostnaden tillkommer ju också. Eller hur gjorde du?
 
L Lärospånet skrev:
På "min" station är det bara att dumpa på, asbestcontainern står obevakad. Tyvärr ingen heller som kollar att det är inplastat så man får hålla andan när man öppnar locken till den ...
Då tror jag dom bryter mot lagen på alla sätt, var ligger den stationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.