Hej!
Har ett hus som är byggt 1990. Så det är alltså 29 år cirka som taket lades så egentligen börjar väl det bli dags att byta ut det. Var uppe idag och kollade under pannor och nock för att se hur det såg ut. Själv tycker jag att det såg okej ut, fanns dock ingen papp? Vad säger experterna här? Bilderna är tagna under slumpvis valda pannor och nock.
Och ifall det inte är dags för byte än, om ungefär hur lång tid kan jag tänkas behöva göra ett byte?
Har ett hus som är byggt 1990. Så det är alltså 29 år cirka som taket lades så egentligen börjar väl det bli dags att byta ut det. Var uppe idag och kollade under pannor och nock för att se hur det såg ut. Själv tycker jag att det såg okej ut, fanns dock ingen papp? Vad säger experterna här? Bilderna är tagna under slumpvis valda pannor och nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ifall det inte är dags för byte än, om ungefär hur lång tid kan jag tänkas behöva göra ett byte?
Mitt amatöröga säger det där håller minst 10år till om inte längre så länge du inte får läckage genom pannorna 
Ända man ser är smuts inget skadat.
Det är byggt med plyfa som undertak, den är säkert behandlad på utsidan.
Du verkar ju ha lätt att gå upp och inspektera så det verkar lugnt
Ända man ser är smuts inget skadat.
Det är byggt med plyfa som undertak, den är säkert behandlad på utsidan.
Du verkar ju ha lätt att gå upp och inspektera så det verkar lugnt
Det ser ju torrt och fint ut så det ska klara sig många år ännu. Kommer du in på kallvinden är det enklare att se ev. läckor (mörka fläckar). Markera med en tusch om det finns någon gammal torr fläck så du ser om de växer (för då läcker det).
Det finns nu bra behandlingar av takpannor också för några tusenlappar som tvättar och förseglar dem som kan vara värt att testa...
Det finns nu bra behandlingar av takpannor också för några tusenlappar som tvättar och förseglar dem som kan vara värt att testa...
Okej då får jag göra dettaanders07 skrev:
Det ser ju torrt och fint ut så det ska klara sig många år ännu. Kommer du in på kallvinden är det enklare att se ev. läckor (mörka fläckar). Markera med en tusch om det finns någon gammal torr fläck så du ser om de växer (för då läcker det).
Det finns nu bra behandlingar av takpannor också för några tusenlappar som tvättar och förseglar dem som kan vara värt att testa...
Produkter som diskuteras: "taktvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 898 kr
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Det är nog någon typ av utefog; ser ut som det jag använde för att täta en läcka vid skorstenshuven (frånsett färgen).
Men det normala är att trasiga pannor byts ut mot hela snarare än att repareras. Ofta brukar ett hus vara försett med en hög med reservpannor som blev över vid bygget. Kanske är denna lagning bara tänkt som en tillfällig åtgärd när reservpannor saknades och det var för var lång väg till närmaste ställe där det gick att få ta på likadana? (Tittar man noga på bilden ser det ut som ett litet hål i skarven i ovankant där fogen börjar.)
Men det normala är att trasiga pannor byts ut mot hela snarare än att repareras. Ofta brukar ett hus vara försett med en hög med reservpannor som blev över vid bygget. Kanske är denna lagning bara tänkt som en tillfällig åtgärd när reservpannor saknades och det var för var lång väg till närmaste ställe där det gick att få ta på likadana? (Tittar man noga på bilden ser det ut som ett litet hål i skarven i ovankant där fogen börjar.)
Jo hade helst bytt ut, men de målade bara upp en 6 extrapannor som jag tog fram och jag skulle gissa på att det är minst lika många just nu så vet inte om det skulle räcka. Och eftersom taket målades förra året så skulle det vara väldigt tråkigt med takpannor av en annan färg lite här och därMagnus E K skrev:
Det är nog någon typ av utefog; ser ut som det jag använde för att täta en läcka vid skorstenshuven (frånsett färgen).
Men det normala är att trasiga pannor byts ut mot hela snarare än att repareras. Ofta brukar ett hus vara försett med en hög med reservpannor som blev över vid bygget. Kanske är denna lagning bara tänkt som en tillfällig åtgärd när reservpannor saknades och det var för var lång väg till närmaste ställe där det gick att få ta på likadana? (Tittar man noga på bilden ser det ut som ett litet hål i skarven i ovankant där fogen börjar.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

