Hej!
Har ett hus som är byggt 1990. Så det är alltså 29 år cirka som taket lades så egentligen börjar väl det bli dags att byta ut det. Var uppe idag och kollade under pannor och nock för att se hur det såg ut. Själv tycker jag att det såg okej ut, fanns dock ingen papp? Vad säger experterna här? Bilderna är tagna under slumpvis valda pannor och nock.

Vy under takpannor på ett äldre hus, visar träsparrar och underlag utan takpapp, med synliga spikar och lite rusk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av takpannor och nock på ett tak utan synlig takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under takpannor på ett 29 år gammalt hus med synliga träreglar och utebliven takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av betongtakpannor och träreglar på ett tak byggt 1990 utan synlig underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av betongtakpannor och nock på ett hus från 1990 utan synlig takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ifall det inte är dags för byte än, om ungefär hur lång tid kan jag tänkas behöva göra ett byte?
 
Mitt amatöröga säger det där håller minst 10år till om inte längre så länge du inte får läckage genom pannorna :)

Ända man ser är smuts inget skadat.
Det är byggt med plyfa som undertak, den är säkert behandlad på utsidan.

Du verkar ju ha lätt att gå upp och inspektera så det verkar lugnt :)
 
Det ser ju torrt och fint ut så det ska klara sig många år ännu. Kommer du in på kallvinden är det enklare att se ev. läckor (mörka fläckar). Markera med en tusch om det finns någon gammal torr fläck så du ser om de växer (för då läcker det).

Det finns nu bra behandlingar av takpannor också för några tusenlappar som tvättar och förseglar dem som kan vara värt att testa...
 
Hultfredshus ?
 
anders07 anders07 skrev:
Det ser ju torrt och fint ut så det ska klara sig många år ännu. Kommer du in på kallvinden är det enklare att se ev. läckor (mörka fläckar). Markera med en tusch om det finns någon gammal torr fläck så du ser om de växer (för då läcker det).

Det finns nu bra behandlingar av takpannor också för några tusenlappar som tvättar och förseglar dem som kan vara värt att testa...
Okej då får jag göra detta :) Köra en taktvätt samt målning och behandling av pannorna föra året så dom är i riktigt gott skick just nu :) Vissa är dock spruckna såg jag när jag var uppe, men såg även att dom som var här och målade förra året har dragit någon form av svart silicon i de sprickorna som fanns. Kommer nog göra någon liknande lösning när jag kommit på vad de använt.
 
R RoBo skrev:
Hultfredshus ?
Nej detta är nog Myresjöhus om jag minns rätt :)
 
Någon som vet vad det är som vissa av mina pannor är reparerade med? Silicon? Hade några som tvättade och målade taket förra året som har fixat en del spruckna pannor.

Närbild på svarta takpannor med en reparation av en spricka, troligen med silikon eller liknande tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Det är nog någon typ av utefog; ser ut som det jag använde för att täta en läcka vid skorstenshuven (frånsett färgen).

Men det normala är att trasiga pannor byts ut mot hela snarare än att repareras. Ofta brukar ett hus vara försett med en hög med reservpannor som blev över vid bygget. Kanske är denna lagning bara tänkt som en tillfällig åtgärd när reservpannor saknades och det var för var lång väg till närmaste ställe där det gick att få ta på likadana? (Tittar man noga på bilden ser det ut som ett litet hål i skarven i ovankant där fogen börjar.)
 
Jäkligt seriöst att limma ihop trasiga pannor istället för att byta?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är nog någon typ av utefog; ser ut som det jag använde för att täta en läcka vid skorstenshuven (frånsett färgen).

Men det normala är att trasiga pannor byts ut mot hela snarare än att repareras. Ofta brukar ett hus vara försett med en hög med reservpannor som blev över vid bygget. Kanske är denna lagning bara tänkt som en tillfällig åtgärd när reservpannor saknades och det var för var lång väg till närmaste ställe där det gick att få ta på likadana? (Tittar man noga på bilden ser det ut som ett litet hål i skarven i ovankant där fogen börjar.)
Jo hade helst bytt ut, men de målade bara upp en 6 extrapannor som jag tog fram och jag skulle gissa på att det är minst lika många just nu så vet inte om det skulle räcka. Och eftersom taket målades förra året så skulle det vara väldigt tråkigt med takpannor av en annan färg lite här och där
 
  • Gilla
HenrikafJ
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jäkligt seriöst att limma ihop trasiga pannor istället för att byta?
Nej det bästa är väl om dom hade bytt direkt och målat dom samtidigt. Finns ändå pannor i lager. Såg dock inte att de gjort sånna här reparationer förens jag kontrollerade taket iår.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.