Hej,
Håller på att ta fram dimensionering av limträbalk samt pelare till takkonstruktionen för ett tak.
Sektionsritningen ser ut så här:
På byggbeskrivningar är det närmsta jag kan komma denna lösning:
Är detta tillräckligt nära eller är det någon som har tips på något bättre dimensioneringsverktyg som går att anpassa lite mer?
Håller på att ta fram dimensionering av limträbalk samt pelare till takkonstruktionen för ett tak.
Sektionsritningen ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På byggbeskrivningar är det närmsta jag kan komma denna lösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta tillräckligt nära eller är det någon som har tips på något bättre dimensioneringsverktyg som går att anpassa lite mer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utan tillgång till de exakta måtten skulle jag ändå våga påstå att mittbalken är underdimensionerad och sidobalkarna överdimensionerade. På en takdel med 65 ° lutning uppstår ingen snölast. Jag är tveksam till att appen är användbar i ditt fall, men det verkar heller inte som att du lagt in rätt mått.
Hej,
Såg att det var lite fel på måtten, kanske ser bättre ut såhär?
Guiden verkar vilja dimensionera kraftigare på sidobalkarna än på mittbalken trots det.
Jag har tänkt att dimensionerande för detta tak är den takdel som är 17 grader. På så sätt var min tanke att det kan ses som ett sadeltak med ryggåsar. Vet inte om detta är rätt tänkt men precis som du nämnde uppstår det ju knappast några snölaster på en 65 gradig taklutning.
Såg att det var lite fel på måtten, kanske ser bättre ut såhär?
Guiden verkar vilja dimensionera kraftigare på sidobalkarna än på mittbalken trots det.
Jag har tänkt att dimensionerande för detta tak är den takdel som är 17 grader. På så sätt var min tanke att det kan ses som ett sadeltak med ryggåsar. Vet inte om detta är rätt tänkt men precis som du nämnde uppstår det ju knappast några snölaster på en 65 gradig taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nu tycker jag att sidobalkarna blev rätt OK, men nockbalken helt orimlig. Det måste vara limträ, ca 66x270.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De är sinsemellan inte rimliga. Nockbalken (som bär en dubbelt så stor last som sidobalkarna) måste vara den kraftigaste. I en taklösning med nockbalk uppstår inga uttryckande krafter. Beräkningsappen som du använder är inte tillämpbar på din takkonstruktion.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det resonemanget förstår jag inte. Taklutningen på de yttersta delarna av det brutna taket är 65 ° och ger därför ingen snölast.
Kommer kontakta en byggnadsingenjör men hur skulle man stabilisera för vindlaster. Krysstag mellan balkarna för stabilitet? Vad menar du med det förhöjda vägglivet som blir principfel?W witten skrev:
Tack för synpunkter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Förmodligen, men det är ju ingen optimal lösning. Utrymmet blir väldigt svårutnyttjat. Jag föreslår att du tar konstruktörshjälp för att fixa till det. Det är många delar som måste dimensioneras och väl komplext för att lösas via Byggahus.
Letar efter konstruktörer, två har än så länge tackat nej pga semester. Att utrymmet blir svårt att nyttja stämner väl delvis då det påverkar var fönstren kan sitta. Annars invändigt blir det ju ingen begränsning då denna konstruktion endast sitter i yttervägg.J justusandersson skrev:

