Hej,
Håller på att ta fram dimensionering av limträbalk samt pelare till takkonstruktionen för ett tak.

Sektionsritningen ser ut så här:
Sektionsritning av en takkonstruktion med måttangivelser för limträbalk och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På byggbeskrivningar är det närmsta jag kan komma denna lösning:

Sektionsritning och dimensioneringsresultat för takkonstruktion med limträbalk och pelare.
Skapa konto

Är detta tillräckligt nära eller är det någon som har tips på något bättre dimensioneringsverktyg som går att anpassa lite mer?

Utan tillgång till de exakta måtten skulle jag ändå våga påstå att mittbalken är underdimensionerad och sidobalkarna överdimensionerade. På en takdel med 65 ° lutning uppstår ingen snölast. Jag är tveksam till att appen är användbar i ditt fall, men det verkar heller inte som att du lagt in rätt mått.

Hej,
Såg att det var lite fel på måtten, kanske ser bättre ut såhär?
Guiden verkar vilja dimensionera kraftigare på sidobalkarna än på mittbalken trots det.

Jag har tänkt att dimensionerande för detta tak är den takdel som är 17 grader. På så sätt var min tanke att det kan ses som ett sadeltak med ryggåsar. Vet inte om detta är rätt tänkt men precis som du nämnde uppstår det ju knappast några snölaster på en 65 gradig taklutning.

Datorgenererad bild av byggnadsstomme för tak med angivelser av dimensioner och lastberäkningstabell.
Skapa konto

Nu tycker jag att sidobalkarna blev rätt OK, men nockbalken helt orimlig. Det måste vara limträ, ca 66x270.

Hej,
Har funderat på detta med att sidobalkarna var kraftigare. Beror detta på att kunna stå emot sidokrafterna som uppstår av egentyngd samt snölast?

Hur rimliga verkar dessa dimensioner?

frZ4oOqZaKKCHcwjLsN_wJGPkT1R7E2Tbcf9mTjTZUm-b7ZzPhUf7aEeGyJ2S3se_XCiBDrAnv5qpCKtHKdbsRIqykjXNGErqysLPRF4xBxlMLg5Q_H3PV1mzZe9NqfqdjOAMLMcHs1n9g6zJA4cfbP7fQ7ZZBDvub1x7z7SWnnlRreDwJTveWz5hnwieiULN3RikWV0XoD6neAdRlSPhSCsf-MvFZ6EFk1cpexTQxPZsR3yPSC-AcHdBBCQcLWpIBXbq7wqvQFJiinLmHPa79GnWIwChrNyb3v4a3_1cFqXqgzLdrdlEhiFzP1sKvDaw_Uo5YV7sqbjSSPkGrLfzwFKuVGUGR79OFAyEbl4E3yjUVp75U4qYwBXVbx-CHs-Sdqdj4MMhxghhVBCJaVWMYUWIa-_SkNCFBDsuUiVmAErlm26qxQxW5flG9raroX9uTk98794U6CKJ2N6ua76Kre4W1HwRJIf2qs4jqIxw84agvBdIItc0BnZx2DCIIcPVOOw-HjPzyc7HbAsitjcAFRgDlr1KI12NPsfxa4dzGU1x621BW9gWP-Dwv6B-vM8kO3jZuvOQRlYRMxHKy0HSv-s5MrILkZUqw_hFs3ZoGpD51nFXqR1wIglcAqV1d1ONQC_iHtcp2ekDaRLzGNsiD6c0dAzKFaH=w1140-h642-no

De är sinsemellan inte rimliga. Nockbalken (som bär en dubbelt så stor last som sidobalkarna) måste vara den kraftigaste. I en taklösning med nockbalk uppstår inga uttryckande krafter. Beräkningsappen som du använder är inte tillämpbar på din takkonstruktion.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nu tycker jag att sidobalkarna blev rätt OK, men nockbalken helt orimlig. Det måste vara limträ, ca 66x270.
Sidobalkarna tar ju all last i denna konstruktion. Nockbalken är därmed rimligt dimensionerad. Sidobalkarna sitter ju mitt på vänster resp höger takstolsbalk.

Det resonemanget förstår jag inte. Taklutningen på de yttersta delarna av det brutna taket är 65 ° och ger därför ingen snölast.

J justusandersson skrev:
Det resonemanget förstår jag inte. Taklutningen på de yttersta delarna av det brutna taket är 65 ° och ger därför ingen snölast.
Ursäkta mig, jag kopplade inte mot ursprunglig post/design. Hjärnsläpp ,...

Takkonstruktionen har dessutom inte någon som helst stabilisering mot vindlast, hela principen blir fel med det förhöjda vägglivet bland annat.

W witten skrev:
Takkonstruktionen har dessutom inte någon som helst stabilisering mot vindlast, hela principen blir fel med det förhöjda vägglivet bland annat.
Kommer kontakta en byggnadsingenjör men hur skulle man stabilisera för vindlaster. Krysstag mellan balkarna för stabilitet? Vad menar du med det förhöjda vägglivet som blir principfel?

Tack för synpunkter.

En traditionell takstolslösning för ett brutet tak ser (lite förenklat) ut som på följande bild. Varje takstol består av tre delar som var och en är stabil mot sidokrafter genom sin triangelliknande utformning.
Digital illustration av en traditionell takstolskonstruktion för ett brutet tak bestående av triangelformade takstolar.
Skapa konto

• Gilla
frlise och 2 till
  • Laddar…
Så för att stabilisera konstruktionen på ett icke klassiskt sätt skulle det funka med strävor enligt liknande?
m6pH85EEWMXG06-zLQ0xZiw3j1DqqmrzGkCrODtp3Nm_imf9eCkqhwruocbFyuOgkj2DuLOUEhgH5-Jl0SgoAn6fGN_-1EITGxfC5Z1wTyPN7dbD2MHWD6lPc7Vfi9d2SE4fItHYI-vjHdJdPGqfOa4djeT7GPIH70V3TEWaGG2yftQtPa1RsMakQ3UPpCucHmQvntOWtX6azbxB_XWFwhNBvbpEVi0y_EXNauqTQw73TKnTQtbdmCFDQB1lt8MUa162d5UN97a77mcaqCPFmMbEl8syvl_W9ob_NBfYIBZ-7oT44J0K2uLOrS_nlCEY2l6PNiHlhdIk4sJsnvcAJkGsUpE5RZiilizSMpTqtok_RxdIgShwijJkW_DUw80XaaAGScAAFefKGBcomFJ-5DvcaoJxdCPw2Rw5hSaAzd1IfioL2a00-x-V36pRfQWcHGEWudmFYQonAPvaKd-EpWGtu_5Ipwk79e3LPMmbdsWX9PwwjhkjVJ-FzZ0h9PkLkcLzR1SPftzgXN8LNv5azHgSoCOIUqD41sIG9s_trM3YU6mzbAkGCtQgGmOaUZ0n4UDgCZUEoNgJrL7xYRH1Imq2RM_pZt4IfuPBqxoLPzpX6rfPXxKDNT1ROz8U_nwH2KsGwOsd2MbFHr7wM0vPjjzzqI-tsGDw=w1140-h642-no

Förmodligen, men det är ju ingen optimal lösning. Utrymmet blir väldigt svårutnyttjat. Jag föreslår att du tar konstruktörshjälp för att fixa till det. Det är många delar som måste dimensioneras och väl komplext för att lösas via Byggahus.

J justusandersson skrev:
Förmodligen, men det är ju ingen optimal lösning. Utrymmet blir väldigt svårutnyttjat. Jag föreslår att du tar konstruktörshjälp för att fixa till det. Det är många delar som måste dimensioneras och väl komplext för att lösas via Byggahus.
Letar efter konstruktörer, två har än så länge tackat nej pga semester. Att utrymmet blir svårt att nyttja stämner väl delvis då det påverkar var fönstren kan sitta. Annars invändigt blir det ju ingen begränsning då denna konstruktion endast sitter i yttervägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.