Byggahus.se

Udda skruv på plåttak

1. D
    Medlem Nivå 8
    Skulle lossa ändskivorna på ett dubbelfalsat plåttak (alltså de plåtar som sitter där taket tar slut och som hängrännorna är fästa i) för att måla trädetaljer men gick bet på skruvarna dom var fästa med....

Dom är lite misshandlade så det är inte helt enkelt att se (ska ta bättre bild när solen inte ligger på) men det ser ut som vanliga torx men T10 är för liten och T15 för stor, vet att det finns T12 men har aldrig sett det användas.
    Det är iallafall inte insex men kan det vara nån annan udda variant?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skruv 1.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skruv 2.jpg

2. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Nu ser dina bilder ut som om min mamma tagit dem, men det kan inte vara Robertson bits du ska ha? Hur många hörn är det? Tror detta varit uppe förut :)

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 8
    Solen låg på från sidan, var helt omöjligt att få nån bra bild... nytt försök senare när solen sjunkit en bit.
    Såg inte ut som Robertson men ska ut och göra ett test

4. S
    Besserwisser · Nivå 5
    Kanske en dum fråga men är du säker på att det är en skruv och inte en blindnit?

5. D
    Medlem Nivå 8
    Japp, går att se en bit av en gänga på andra sidan plåten.

6. D
    Medlem Nivå 8
  7. J
    Medlem · Nivå 10
    Är troligen liten fyrkant men ser sönder körd ut nu.
    Räcka om den är 8 kantig.

• Laddar…
  8. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 5
    Ja där ser man redan ett resultat av kommande miljontals svordomar över att det finns rostfria skruvar som är ett sattyg att få upp när det kommit skit i skallen. Ja Djävelbärg vad det kommer att sväras över detta påfund :crysmile:. Och jag kan nog kosta på mig att vara skadeglad då jag snart kommer att lämna branschen. Men hur som helst så kan det vara en s.k torx, men med en passande fyrkantsbits. Det kan finnas på ex. Lindab el Bevego eller annan plåtaffär.

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Visst 17 är det en torx. Såna använder jag typ jämt. Passande bits finns överallt där bits säljs. Inget konstigt alls.

10. D
    Medlem Nivå 8
    Får nog boka synkontroll, för visst var det lilla Robertson.... skyller på att dom var ganska sönderkörda men med rätt bits gick dom att få loss .

Tack!

• Laddar…