Byggahus.se

Eternit tak vikt?

1. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag skulle inte ha minsta problem med att låta ett helt och fungerande eternittak vara. Att återuppbygga ett känns dock sådär kan jag tycka.

2. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Varför?
    Jag la upp mitt från 50-talet igen, håller säkert 50 år till.

Edit 60-talet ska det vara.

Redigerat 11 jul 08:19
  3. J
    Medlem · Nivå 9
    Mitt Eternittak var fr -69, det skulle def inte hålla i 50år till, inomhus kan det hålla så länge, men inte ett yttertak.

4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag har absolut ingen asbestnoja men tycker nog ändå att det är onödigt att hantera materialet mer än nödvändigt.

Sen gissar jag att ett eternittak som läcker idag inte är i tillräckligt bra skick för att återanvända i sin helhet.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Storsäck känns ju som de skulle passa dig. Lägg dubbla och sen kan någon med traktor hjälpa dig att lyfta upp dem på lämpligt fordon för bort transport.

6. J
    Medlem · Nivå 5
    Vi hade en firma som byggde ställning runt huset när vi bytte taket. Dom tog dit sin hjullastare och så körde dom iväg pallarna på en lätt lastbil, typ LT35 pickup. Dom var ju ändå tvungna att ta dit hjullastaren för att lasta av och på ställning.
    Det kostade mig drygt 1000:- för lastning & körning.

7. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Ställa lastpallar på en släpkärra innan man tar ner dem och sedan ha med sig en sån där pallyftare man drar i handtag?

8. T
    Medlem · Nivå 12
    Plockade ner 224 kvm eternitromber i våras, det hela klockade in på 2,88 ton vid återvinningen.
    Hade firma till att hämta upp detta, total kostnad ca 7000 kr

Då hade jag gjort ett upprop bland grannarna att de kunde lämna asbest i containern när vi ändå hade den på plats, så det kom kanske 100 kg den vägen extra utöver vårt tak.

Arbetet går lätt, man börjar med de översta plattorna sen går man diagonalt rad för rad. Dra loss spiken med hovtång, tryck till plattorna om du inte kommer åt spikskallen.

Håll plattorna blöta med vattensprut, använd engångsoverall, engångshandskar och halvmask med P3-filter så kan man inte anklaga sig själv i efterhand att inte varit tillräckligt försiktig.

Vi jobbade långt ifrån hela dagar och då tog det tre dagar per sida för två personer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-7-11_13-6-21.png

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Betalade du 1000:- totalt för bortkörning och deponi?
    Hade dom plastat in allt innan dom körde iväg?

10. J
    Medlem · Nivå 5
    Nej, 1000:- var för bara för bortkörning. Resten av kostnaderna listade jag i tidigare inlägg. Jag plastade allt själv.