13 448 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Eternit tak vikt?
Vi hade en firma som byggde ställning runt huset när vi bytte taket. Dom tog dit sin hjullastare och så körde dom iväg pallarna på en lätt lastbil, typ LT35 pickup. Dom var ju ändå tvungna att ta dit hjullastaren för att lasta av och på ställning.J Jörgen Ö skrev:
Det kostade mig drygt 1000:- för lastning & körning.
Plockade ner 224 kvm eternitromber i våras, det hela klockade in på 2,88 ton vid återvinningen.
Hade firma till att hämta upp detta, total kostnad ca 7000 kr
Då hade jag gjort ett upprop bland grannarna att de kunde lämna asbest i containern när vi ändå hade den på plats, så det kom kanske 100 kg den vägen extra utöver vårt tak.
Arbetet går lätt, man börjar med de översta plattorna sen går man diagonalt rad för rad. Dra loss spiken med hovtång, tryck till plattorna om du inte kommer åt spikskallen.
Håll plattorna blöta med vattensprut, använd engångsoverall, engångshandskar och halvmask med P3-filter så kan man inte anklaga sig själv i efterhand att inte varit tillräckligt försiktig.
Vi jobbade långt ifrån hela dagar och då tog det tre dagar per sida för två personer.
Hade firma till att hämta upp detta, total kostnad ca 7000 kr
Då hade jag gjort ett upprop bland grannarna att de kunde lämna asbest i containern när vi ändå hade den på plats, så det kom kanske 100 kg den vägen extra utöver vårt tak.
Arbetet går lätt, man börjar med de översta plattorna sen går man diagonalt rad för rad. Dra loss spiken med hovtång, tryck till plattorna om du inte kommer åt spikskallen.
Håll plattorna blöta med vattensprut, använd engångsoverall, engångshandskar och halvmask med P3-filter så kan man inte anklaga sig själv i efterhand att inte varit tillräckligt försiktig.
Vi jobbade långt ifrån hela dagar och då tog det tre dagar per sida för två personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Betalade du 1000:- totalt för bortkörning och deponi?J JSE skrev:Vi hade en firma som byggde ställning runt huset när vi bytte taket. Dom tog dit sin hjullastare och så körde dom iväg pallarna på en lätt lastbil, typ LT35 pickup. Dom var ju ändå tvungna att ta dit hjullastaren för att lasta av och på ställning.
Det kostade mig drygt 1000:- för lastning & körning.
Hade dom plastat in allt innan dom körde iväg?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden