3 927 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Plåttak utan underlagspapp
Tja har en liten fundering.
Förra husägaren har gjort en konstig konstruktion i stalltaket. följande:
Takstol. Råspont. Läkt. Plåt. Alltså ingen papp
Nu har jag tänkt att isolera taket och undrar om detta är möjligt eller bör jag riva ner plåten först,
vill helst ha tak enda upp i nock men det kanske bara funkar med plattak och vind
tack
Förra husägaren har gjort en konstig konstruktion i stalltaket. följande:
Takstol. Råspont. Läkt. Plåt. Alltså ingen papp
Nu har jag tänkt att isolera taket och undrar om detta är möjligt eller bör jag riva ner plåten först,
vill helst ha tak enda upp i nock men det kanske bara funkar med plattak och vind
tack
Plåten direkt på råsponten är en ganska vanlig konstruktion på enklare ekonomibyggnader, så det är inget konstigt.
Om du ska isolera så bör du ha något skydd mot kondens under plåten. Vill du inte lyfta på all plåt och lägga papp/duk så kanske det går att fälla in skivor av oljehärdad board mellan takstolarna?
Om du ska isolera så bör du ha något skydd mot kondens under plåten. Vill du inte lyfta på all plåt och lägga papp/duk så kanske det går att fälla in skivor av oljehärdad board mellan takstolarna?
tror du inte rotet tar skada av kondensen? min första tanke var att spänna upp en kondensduk mellan takstolarna. men det hjälper inte rotetuseless skrev:
Plåten direkt på råsponten är en ganska vanlig konstruktion på enklare ekonomibyggnader, så det är inget konstigt.
Om du ska isolera så bör du ha något skydd mot kondens under plåten. Vill du inte lyfta på all plåt och lägga papp/duk så kanske det går att fälla in skivor av oljehärdad board mellan takstolarna?
Nej, att sätta något under råsponten är nog att se som en nödlösning om det är alldeles för mycket jobb att lyfta på plåten. Visserligen har brädorna säkert klarat sig bra hittills, men det är väl för att det är helt öppet och välventilerat nedåt. Ska du isolera ända upp till nocken så blir det inte så bra ventilation.
Jag kan ju köra på 10cm luftspalt mellan isolering och rotet. då är det bra ventileratuseless skrev:
Nej, att sätta något under råsponten är nog att se som en nödlösning om det är alldeles för mycket jobb att lyfta på plåten. Visserligen har brädorna säkert klarat sig bra hittills, men det är väl för att det är helt öppet och välventilerat nedåt. Ska du isolera ända upp till nocken så blir det inte så bra ventilation.
Klicka här för att svara