26 783 läst ·
29 svar
27k läst
29 svar
Huv på skorsten eller inte?
Sida 1 av 2
Jag bor i ett gammalt hus från slutet av 1800-talet. Ett hus med två murstockar där man förr eldade med kakelugnar, ved, olja, pellets osv. Ventilation i form av självdrag i kanalerna i skorstenarna.
Nu har jag övergått till jordvärme och det eldas numera inte alls i den ena murstocken och ytterst lite i den andra. Bör jag se till att sätta skorstenshuvar på skorstenarna? Eller ska jag låta bli? Har fått så olika råd kring detta då jag talat med hantverkare. Min sotarmästare anser att huvar bara är ett dumt påfund, som försämrar ventilationen och dessutom kan öka risken för sot-/tjärbrand i den murstock där jag fortfarande ibland eldar i en kamin. Eftersom tjära samlas under huven. Andra säger att huvar är ett måste för att inte skorstenarna ska bli förstörda.
Tacksam för synpunkter!
Nu har jag övergått till jordvärme och det eldas numera inte alls i den ena murstocken och ytterst lite i den andra. Bör jag se till att sätta skorstenshuvar på skorstenarna? Eller ska jag låta bli? Har fått så olika råd kring detta då jag talat med hantverkare. Min sotarmästare anser att huvar bara är ett dumt påfund, som försämrar ventilationen och dessutom kan öka risken för sot-/tjärbrand i den murstock där jag fortfarande ibland eldar i en kamin. Eftersom tjära samlas under huven. Andra säger att huvar är ett måste för att inte skorstenarna ska bli förstörda.
Tacksam för synpunkter!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fåglar!
Om man eldar kontinuerligt håller sig nog fåglarna undan.
Och lite regnstänk hålls undan av skorstensdraget.
Men om man bara eldar då och då...
Jag har haft två fågel"attacker":
1. Sommarstugans skorsten byggdes om till kajbo. Sotaren fick rensa.
Sedan skaffade vi en skorstenshuv med nät så ingen kunde flytta in
2. Nytt hus med braskamin och plåtskorsten med huv, men utan galler.
En morgon rasslade det i kaminen. När vi öppnade luckan så flaxade det ut en sotsvart stare,
som sedan släpptes ut via altandörren. Skyddsnät skall införskaffas till skorstenshuven.
Sensmoralen är väl given: Huv + skyddsnät!
Att det också förhindrar att det regnar in i skorstenen är väl ett stort plus
Om man eldar kontinuerligt håller sig nog fåglarna undan.
Och lite regnstänk hålls undan av skorstensdraget.
Men om man bara eldar då och då...
Jag har haft två fågel"attacker":
1. Sommarstugans skorsten byggdes om till kajbo. Sotaren fick rensa.
Sedan skaffade vi en skorstenshuv med nät så ingen kunde flytta in
2. Nytt hus med braskamin och plåtskorsten med huv, men utan galler.
En morgon rasslade det i kaminen. När vi öppnade luckan så flaxade det ut en sotsvart stare,
som sedan släpptes ut via altandörren. Skyddsnät skall införskaffas till skorstenshuven.
Sensmoralen är väl given: Huv + skyddsnät!
Att det också förhindrar att det regnar in i skorstenen är väl ett stort plus
Redigerat:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Vi har precis satt huv på vår skorsten. Tidigare olja/ved nu fjärrvärme och bara självdragsventilation.
Utan att ha mätt upplever jag det som att vi fått bättre drag i ventilationen tack vare huven.
Utan att ha mätt upplever jag det som att vi fått bättre drag i ventilationen tack vare huven.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Eldar man inte så skorstenen torkar ut är skorstenshuv att rekommendera. Regnet och snö torkar ju inte ut om man inte eldar och då slits skorstenen mycket fortare är det är vanligt att man plåtar in hela skorstenen när man inte eldar då fogarna och stenen blir dåliga fort.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kaminfirmor brukar också kunna fixa huvar, men en plåtis är nog lämpligast.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klart att du skall leta upp huven på Internet! Det är väl inte 1800-talet heller 
https://www.google.com/search?q=skorstenshuv+dalarna
https://www.google.com/search?q=skorstenshuv+dalarna
Är det bara jag som tycker det visslar MYCKET mer med huvor än utan om det blåser mycket?
Ända negativa jag har att säga om huvor dock
Ända negativa jag har att säga om huvor dock
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kommer lite orgeltoner från kaminen vid vissa spjäll-lägen, men jag har uppfattat det som att det är själva kaminen med sina vindlande rökgångar och spjäll som kan låta.NinjaSatan skrev:
Om det var skorstenshuven borde man ju höra det utomhus också.
Där är det knäpptyst, förutom vindens brus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
