Hej, vi ska byta tak på huset som är en plans m källare och loft, s k kallvind. Jag inbillar mig att betongpannor (som det är idag) blir bättre än plåttak (Plannja), eftersom det blir en luftspalt under betongen men inte under plåttaket som ju kommer direkt på själva svallet? möjligen med papp emellan. Har det enligt er erfarenhet någon betydelse?för klimatet på kallvinden, påväxt etc?

Klimatet på en kallvind påverkas av många faktorer, som kan variera stort i det enskilda fallet. Enligt min erfarenhet kyler falsat plåttak, band- eller skivtäckning direkt på underlagspapp, mer än traditionella takmaterial som tegel på läkt. Plåttak på läkt, där det finns en luftspalt mellan plåt och tak, tror jag inte kyler lika mycket. Personligen tycker jag att valet av takmaterial bör göras utifrån andra överväganden än dess kylningseffekt. Den senare kan man motverka genom andra åtgärder på kallvinden. Betongpannor är inte det mest hållbara alternativet. En bandtäckning med plåt av rätt kvalitet kan hålla väsentligt längre och se vackrare ut under tiden. Plåt på läkt finns från budgetlösningar till mycket hållbara varianter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.