Hej alla!

Jag äger en fastighet som i dagsläget har ett välv tak.
Beläggningen är idag onduline som sjunger på sista versen.
Vad finns det för alternativ att lägga på detta taket?

Går det att lägga en sinusplåt för att behålla utseendet? Skulle det fungera med pannplåt? Eller finns det några finare alternativ som inte kostar skjortan?

Vad tror ni? Tacksam för svar

Vit fastighet med slitet välvda onduline-tak och två skorstenar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitkalkad fastighet med välv tak täckt med onduline i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Varken sinusplåt eller pannplåt går att böja efter takets form utan måste göras i korta raka delar vilket kanske inte är optimalt.

Papp är en möjlig lösning.

Fint hus förresten.

Redigerat:
Tack för svar!

Jag misstänkte nästa den, men hoppades lite att plåten hade lite "flex" så det skulle gå att få till.

Papp är ett alternativ som jag har funderat på. Frågan är hur brädbeklädnaden under underlaget ser ut. Jag är ingen expert, men om underlaget är för grovt, så måste man kanske lägga på någon skiva för att jämna ut det något? Plywood eller liknande?

Finns det några andra alternativ?

Rickard.
Duger undertaket till onduline borde det duga till papp sålänge det är i bra skick. Finns att köpa ny onduline men det är inget jag kan rekommendera då jag aldrig sett materialet i verkligheten och det lilla man hittar på exempelvis mataki:s hemsida känns inte så övertygande.

Finns vissa plåtslagare som eventuellt skulle kunna lösa detta med speciella maskiner jag inte kan någonting om, det enda jag vet med säkerhet är att det inte skulle bli billigt.

Papp, grönt tak eller protans omegaprofiler blir mina tips.

Redigerat:
Rickard.
Shingel borde också kunna fungera även om lutningen precis vid nocken ser ut att bli på gränsen (svårt att säga på bild).

• Gilla
Jonas Hjälsten
  • Laddar…
går att lägga bandtäckning med svängda skivor , dock kostar det en slant , säkert mellan 1400-1800 kr /kvm

papp är en väl fungerande lösning som är kostnadseffektiv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.