Hej!
Vi planerar bygga hus med loft. Loftets nockgöjd blir minst 180cm. Loften blir ca 30m2 utrymmsbar, tog bort sne taket ytan på loften.
Loften var från början tänkt som extra förvaring, allrum till barn eller sovloft till gäster.
Nu undrar jag hur många fönster behövs? Räcker det med fönster vid gaveln eller måste man ha takfönster? Isf hur många takfönster? Vad rekomenderar ni?
Är det värt med takfönster? Blir det oprakrist utan takfönster?
Planösningem på loften är vi vid öppna förslag. Vi funderar, två rum eller ett rum och allrum eller bara ha öppet allrum.
På bilden är det röda trappor upp till loften. Gula är loften. Blå är exempel på fönster.
Ge oss era för-&nackdelar med loft, fönster på loftet och planlösning. Vi är öppna för ärliga förslag.
Vi planerar bygga hus med loft. Loftets nockgöjd blir minst 180cm. Loften blir ca 30m2 utrymmsbar, tog bort sne taket ytan på loften.
Loften var från början tänkt som extra förvaring, allrum till barn eller sovloft till gäster.
Nu undrar jag hur många fönster behövs? Räcker det med fönster vid gaveln eller måste man ha takfönster? Isf hur många takfönster? Vad rekomenderar ni?
Är det värt med takfönster? Blir det oprakrist utan takfönster?
Planösningem på loften är vi vid öppna förslag. Vi funderar, två rum eller ett rum och allrum eller bara ha öppet allrum.
På bilden är det röda trappor upp till loften. Gula är loften. Blå är exempel på fönster.
Ge oss era för-&nackdelar med loft, fönster på loftet och planlösning. Vi är öppna för ärliga förslag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Bygg med fönster mot befintligt ryggåstak och en dörr till trappan så man kan skärma av. Stora fönster på gaveln också, dra ner dom så dom börjar ca 30cm från golvet och hellre ett dubbelstort än två mindre "skottgluggar" öppningsbart såklart också viktigt.
Eftersom det inte är full ståhöjd någonstans med 180cm i nock skulle jag satsa på att hålla det hela som ett enda stort allrum.
Börja utan takfönster och sätt in dom i efterhand. Skulle börja med 2st stora,öppningsbara takfönster på norrsidan.
Förslag:
Notera placeringen av trappan. Hallen ser redan trång ut så skulle inte klämma in en trappa där utan gör den rymlig och i vardagsrummet
Eftersom det inte är full ståhöjd någonstans med 180cm i nock skulle jag satsa på att hålla det hela som ett enda stort allrum.
Börja utan takfönster och sätt in dom i efterhand. Skulle börja med 2st stora,öppningsbara takfönster på norrsidan.
Förslag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera placeringen av trappan. Hallen ser redan trång ut så skulle inte klämma in en trappa där utan gör den rymlig och i vardagsrummet
Redigerat:
-Ang placering av trappan: hallen tänkte vi ta 60cm från köket och då blir hallen 240cm utan trappa. Om man ska ha trappa i hallen blir det 240cm-90cm trappa= 150cm gångyta vid trappan.Johannes Carlsson skrev:
Bygg med fönster mot befintligt ryggåstak och en dörr till trappan så man kan skärma av. Stora fönster på gaveln också, dra ner dom så dom börjar ca 30cm från golvet och hellre ett dubbelstort än två mindre "skottgluggar" öppningsbart såklart också viktigt.
- Vi tänkte ha det öppet så ljusinsläppet kmr åt loften från vardagsrummet och köket. Bifogar en bild hur vi tänkte.
Eftersom det inte är full ståhöjd någonstans med 180cm i nock skulle jag satsa på att hålla det hela som ett enda stort allrum.
-Det var så vi tänkte, känns bra att få höra era tips.
Börja utan takfönster och sätt in dom i efterhand. Skulle börja med 2st stora,öppningsbara takfönster på norrsidan.
-Det är väster på den sidan. Mot gaveln är det norr. Tack,underlättar för oss att komma överrens.
Förslag:
[bild]
- Bild2: Är tacksam för din tid och dina tankar för att hjälpa oss.
[bild]
-Bild2 förslag: är detta fönster från vardagsrummet eller ut mot gaveln då man kan ta trappor ner ut,utomhus?
Notera placeringen av trappan. Hallen ser redan trång ut så skulle inte klämma in en trappa där utan gör den rymlig och i vardagsrummet
Köket blir då 480cm lång och 280cm bred.
Om man placerar i vardagrummet som också är ett bra förslag så får man mindre vardagsrum och barnrum.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tänkte att bilden med trappan var i vardagsrummet. Men det går ju att ha en trappa utomhus, fast då springer man inte så gärna upp och ner.
Med hallen tänkte jag att det är väldigt skönt att innanför dörren ha en tom yta med ca 2x2m för attkomma in, ta av sig skorna etc. Och håll gärna trappan därifrån för det blir lätt blött och smutsigt.
Kanske bäst att bygga till en liten hall utanför entren och sätta trappan där.
Är det ett nybygge som ska bli till eller ett befintligt hus?
Med hallen tänkte jag att det är väldigt skönt att innanför dörren ha en tom yta med ca 2x2m för attkomma in, ta av sig skorna etc. Och håll gärna trappan därifrån för det blir lätt blött och smutsigt.
Kanske bäst att bygga till en liten hall utanför entren och sätta trappan där.
Är det ett nybygge som ska bli till eller ett befintligt hus?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tänker om det finns möjlighet att göra lite förändringar i planlösningen/utformningen av huset för att få in trappan på ett mer inbyggt vis, så det inte känns som en efterkonstruktion
Klicka här för att svara

