Vi har just lagt om taket på stugan med en ny svetsat ytpapp ovanpå den befintliga. Totalt tog vi in 6 st offerter. Arbetet gjordes sedan av en etablerad firma som presenterade en prydlig offert och som fått mycket goda omdömen, de var varken billigast eller dyrast.

Men vi är inte särskilt nöjda med utseendet. Det ser kladdigt ut i fogarna. Plåtarbeten och lapptäcket kring skorstenen imponerar inte heller.

Så till min fråga: Ska tak med svetsad ytpapp se ut på det här viset eller har hantverkarna helt enkelt slarvat?

Tacksam för all input!

• Ny svetsad ytpapp på tak med synliga kladdiga fogar och slarvigt plåtarbete kring skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt svetsat takpapp på stuga med synliga ojämna fogar och oordnat utseende runt skorsten.
    Skapa konto
  • Nytt takbeläggningssystem med svetsad ytpapp som visar ojämna fogar och lapptäcke nära skorstenen.
    Skapa konto
  • Närbild på nytt svart tak med svetsad ytpapp och synliga ojämna fogar samt plåtarbete kring skorsten.
    Skapa konto
S
Jag tror du vet svaret själv på frågan, så du behöver inte ställa den här.

Men för att svara på frågan, kan jag väl säga att det ser riktigt förjävligt ut. Betala inte en spänn för detta, innan det är åtgärdat/omlagt.

Rickard.
1 och 3 är riktigt bedrövliga, dom har inte på något sätt gjort rätt runt skorstenen utan bara kletat på papp utan på plåten verkar det som.

I övrigt ser utflyten och svetsningen okej ut men det ser ut som dom lyckas tillverka veck på en slät yta vilket jag inte har någon aning om hur man lyckats med.

Tillägg: På sista bilden ska ändträt täckas av papp.

Redigerat:
Den gamla pappen var ju inte helt jämn men fick förklarat att man skär bort alla ojämnheter innan man lägger den nya. Det verkar inte ha gjorts över huvud taget.

Jag ska träffa ansvarig projektledare nästa vecka och gå igenom allt. Hittills har han varit proffsig och tillmötesgående efter att jag framfört synpunkter. Dessvärre antar jag att de måste riva upp alla lager och lägga om för att få det bra igen?

Rickard.
Helt perfekt jämntt kan man aldrig begära på en omläggning då även om man försöker åtgärda det så blir det aldrig 100%, vad som är ett rimligt resultat är svårt att säga utan att ha sett taket före och efter i verkligheten. Riva upp allt blir knappast aktuellt men dom måste åtgärda skorstenen och ändträt, funktionsmässigt är det inget fel på bild 1 men det ser bedrövligt ut så där får du väl bedöma som du vill.

• Gilla
Ajp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.