På en veranda har jag ett falsat plåttak med 6 grader lutning - plåt som ligger direkt på papp. Upptäckte att råsponten under fotplåten var genomvåt och svart - och även då yttre del på takstolar. Plåtslagaren hade inte lagt papp under fotplåten och har nu lyckats lyfta plåten, byta två råspont och montera korrekt.
Min undran är om jag klämmer takplåten runt takfotsplåten - hindrar det väl vatten/kondens från att rinna ut? Verkar vara standard att vika runt näbben på fotplåten....eller....
Min undran är om jag klämmer takplåten runt takfotsplåten - hindrar det väl vatten/kondens från att rinna ut? Verkar vara standard att vika runt näbben på fotplåten....eller....
"Vika runt näbben på fotplåten" Hur menar du då? Är det enbart takplåten som viks runt fotplåten, eller menar du att man kan vika ner också fotplåten mot rännan? Har du möjlighet att ta någon bild så skulle det underlätta till ett beslut över vad du kan tillämpa. Samt ifall du har en uppskattning på längden på takfallet, för även det har betydelse på vad som är lämpligt i frågan om utförande.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Det är korrekt att det inte ska klämmas helt utan bara lite så att vatten kan komma ut, men är nytt i senaste hus ama.
Bifogar en bild... Plåten var vikt runt utsticket till vänster på fotplåten - detta utstick finns väl bara vid just falsade tak. Länden på plåtarna är 3 meter....Noramasen skrev:
"Vika runt näbben på fotplåten" Hur menar du då? Är det enbart takplåten som viks runt fotplåten, eller menar du att man kan vika ner också fotplåten mot rännan? Har du möjlighet att ta någon bild så skulle det underlätta till ett beslut över vad du kan tillämpa. Samt ifall du har en uppskattning på längden på takfallet, för även det har betydelse på vad som är lämpligt i frågan om utförande.
Hejsan och ursäkta dröjsmålet med svar.S Skiffertrad skrev:
Det där är en vettig typ av fotplåt och med den lutningen du har på taket så kan jag nog hålla med om att det inte behöver klämmas helt. Men självfallet ska det vara papp under fotplåten för kondensens skull. Men samtidigt så var väl möglet på undersidan av råsponten, och då undrar jag ifall det största problemet kanske infann sig innan fotplåten kom på plats och råsponten hade för hög fuktkvot på grund av eventuellt regn. Men vi får väl hoppas att det inte återkommer med samma problem igen nu när det är åtgärdat med pappen.
Klicka här för att svara