Tak & Vind
Duttarmajster: Spacklat med Husfix, https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?p=1225&pc=165
ltfrebac: Är typ pulpettak med högsta punkten mot gavel på befintligt garage. Så ingen nock men problemet är ju samma såklart
ByggPajken: [citat] Jag kan ju köra på 10cm luftspalt mellan isolering och rotet. då är det bra ventilerat
mexitegel: Två vinkeljärn i skruvstädet brukar funkar bra om det inte är för långa utstick.
TheGame: [citat] släpper ut ånga och släpper inte genom vattendroppar som droppar ner enkelt beskrivet :) Jag fick en mycket fräshare vind när jag la om taket från några år sen från Masonit och Eternit till Väv och plåt.
danne888: [citat] Inte vad jag vet men får hålla lite utkik på blocket, är nog något sådant jag behöver för att kunna göra detta..
jonaserik: Det blir kopiösa mängder vatten i ett rör för avloppsvent, det ska rinna tillbaka ner i avloppet. Se hur skarven är, röret nerifrån ska vara större än det som går ut, annars sätts en s.k dubbelmuff med gummitätningar i och det blir tätt. smörj lite med diskmedel så går det lättare att få dit muffen
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Starten kunde varit roligare. Inkompetent byggare och inkompetent besiktningsman. Byggnadssnickare är inte tillräckligt som bakgrund för att vara besiktningsman. Takfirman är väl den som verkar mest seriös. Tyvärr kan ni inte kräva säljaren på något eftersom er besiktningsman inte gjort sitt jobb. Felaktigt utförda plåtdetaljer talar för att
lärjungen: Över plåten är det vanliga. Och du borde byta den på andra sidan också. Ser ut att bara vara en halv nockpanna. Lägg en hel där så den når ut till plåten.
justusandersson: Klimatet på en kallvind påverkas av många faktorer, som kan variera stort i det enskilda fallet. Enligt min erfarenhet kyler falsat plåttak, band- eller skivtäckning direkt på underlagspapp, mer än traditionella takmaterial som tegel på läkt. Plåttak på läkt, där det finns en luftspalt mellan plåt och tak, tror jag inte kyler lika mycket. Personligen tycker jag att valet av
Axbard_89: Kanske kan vara kondens? Röret ser inte ut att vara isolerat.
FTIS: Hej, Hålller på att lägga om taket på vårt uthus och återanvänder det gamla gula takteglet från Cimbrishamn. Hittar tyvärr inget nockband i gult. Är det någon som vet var det går att få tag i? I värsta fall får jag klättra upp och och fylla håligheterna med bruk, men löser det helst på annat vis. Mvh Fredrik
Jonas1991: Jo dom är spikade i takstolen och isolerat hela vägen ner... skulle givetvis isolera upp det som är oisolerat.. skulle tex i ett sovrum där öppna upp för att få rum med en sovalkov. Skulle det kunna vara möjligt? Kanske då att man lägger en bärande balk över?
prototypen: Har inte sett några fula ränder på mina takfotsplåtar och det är nog 15 år på äldsta installationen. Protte
Mekatronikbruno: [citat] Ja, då är det en fördel :-) Är bara förvånad över alla mossiga husknutar med bara en utkastare. Jag ska nog samla ihop allt och låta det rinna över kanten på stenhällen framför huset. Blir raffinaderi av stället...
Onsalakorven: Hej, Jag hittade precis att Premodul har ett nockbeslag som skulle kunna funka. Det verkar som att allt pekar på att det blir en nock-placering trots allt. Bl a blir skorstenspaketet betydligt dyrare när böjar är inblandade samt något sämre verkningsgrad, men även svårigheten att få tätt samt svårigheten att sota. [bild]
pelle plåttak: går att lägga bandtäckning med svängda skivor , dock kostar det en slant , säkert mellan 1400-1800 kr /kvm papp är en väl fungerande lösning som är kostnadseffektiv
MikaViola: Tack för svar. Fått nummer till en plåtslagare nu så tänkte be han kolla upp hur mycket det skulle kosta att fixa :)
Staffans2000: Porrtidningar! Säljs de fortfarande? Nä. Skicka över dina gamla vältummade Raff, Piff och paff, Color climax... För övrigt. Försök att fixa luckan invändigt. Inte på taket!
Trelleborgbyggaren: Ok Det är köpt på k-rauta i Malmö till fullpris och första sortering Jag vill ju gärna inte lägga om 350 m2 takpapp nu när det äntligen är färdigt.
Luis Garcia: Hejsan! Håller på att dränera huset och lägga nya dagvattensrör,huset har 4 stuprör (2 fram+2 bak) och verkar som att det skulle räcka med 1 fram och en bak eftersom huset är inte så stort och nästan alla andra hus i samma gata har bara 2... Om ni kan se bilderna då förstår ni problemet,jag skulle vilja ha ett stuprör till framsidan (höger sida på bilderna) men då skulle jag
martinradbo: Hej på er. Jag sågade av lite på takstolarna i förväg, lagom för att få ett fall från mitten och utåt i denna ränndal. Sen bara på med råsponten. Takduk (Protan) tycker jag är ett utmärkt takmaterial och jag använder det så ofta det går när jag bygger. Det är en av få takbeklädnader som innebär ett täktskikt helt utan skarvar eller annan skit. (man smälter ihop skarvarna
Allmänobildad: Du kommer garanterat inte ångra att du sätter osb. Speciellt inte när du en vacker dag vill upp med en lampa i taket
jonaserik: Står inte hur många watt den är per meter men brukar vara mellan 5 - 10 W metern, var tänker du ansluta den någonstans, bäst i ett uttag i källare om det finns, annars ett vägguttag som bygges in i en tät låda där termostaten även ansluts. termostat finns på samma ställe. Räcker nog gått med 4 - 5 meter V-kabel som viras runt pumpen och ligger i botten på brunnen. Tänk på att
lärjungen: Nu har tråden snart ettpar månader på nacken men jag kan ju slänga in mina synpunkter: Klart vindskivorna skall möta snyggare än så. Hade aldrig lämnat dem så själv (är snickare till yrket, dock fortfarande lärling). På den firma jag jobbar för har vi aldrig satt en skruv på det där sättet, och har aldrig sett det någon annanstans. Förstår inte poängen riktigt. För att
ArWo: Ingen som har några idéer på vad som kan dölja sig bakom konstruktionen?
SaraS85: [citat] Jag såg att jag aldrig svarade på detta. Eftersom jag var så orolig inför försäljningen satte vi in en avfuktare på vinden så att vi åtminstone kunde säga att vi gjort vad vi kunnat. Hade vi bott kvar hade vi nog härdat ut, för det luktade ju bara spån - tror du har helt rätt.
justusandersson: Det finns massor av möjligheter. Spännvidden är inte så märkvärdig i taksammanhang. En bra utgångspunkt är att väggarna är lika höga på båda sidor.