Det är en Micoral YAM2000 papp dom lagt, verkar vara okej med synlig spikning om skyddstäckningen läggs omgående, vilken den inte gjorts i detta fall. Sen så bör spikskallarna ”klistras”, vilket dom bara gjort delvis, skarvarna är inte heller helt täta, ska upp på taket imorgon och inspektera mer utförligt sen blir det ett samtal med byggaren på fredag!

lärjungen
J Joakim_79 skrev:
Det är en Micoral YAM2000 papp dom lagt, verkar vara okej med synlig spikning om skyddstäckningen läggs omgående, vilken den inte gjorts i detta fall. Sen så bör spikskallarna ”klistras”, vilket dom bara gjort delvis, skarvarna är inte heller helt täta, ska upp på taket imorgon och inspektera mer utförligt sen blir det ett samtal med byggaren på fredag!
Enligt produktbladet för Micoral YAM 2000 hittar jag egentligen ingen info om att synlig infästning med spik är tillåten. Däremot står det att skarvar utan klisterkant skall limmas vid taklutning på mindre än 18 grader.

Rickard.
Läs icopals monteringsbeskrivning, jag är helt övertygad att det står där att yam ska spikas synligt.

Microkatten
Micoral YAM2000 skall endast spikas synligt, enligt Icopals monteringsanvisning. Den skall också skarvklistras vid 18 graders lutning eller lägre. Bubblor i skarvarna tycker jag är slarv, och då är den ju inte heller ordentligt klistrad där.

Spikar man med spikpistol är det viktigt att ställa in rätt moment så att det inte blir hål i pappen. Det kan säkert vara svårt ändå att få 100% tätt överallt, så var det i alla fall när vårt tak lades om. Vid regn noterade vi ett fåtal ställen det läckte in och kletade asfalt på de skyldiga spikhuvudena och då upphörde läckaget. Taket skall givetvis inte stå och läcka in vatten.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
J Joakim_79 skrev:
Du ska inte upp på taket utan skyddsutrustning. Ring byggaren.

Vad är poängen med en underlagstäckning om det ändå är okej att den läcker som ett såll? Verkar helt absurt.

Rickard.
V vectrex skrev:
Vad är poängen med en underlagstäckning om det ändå är okej att den läcker som ett såll? Verkar helt absurt.
Den ger ett bättre underlag att montera tätskiktet på än direkt på råsponten.

lärjungen
Microkatten Microkatten skrev:
Micoral YAM2000 skall endast spikas synligt, enligt Icopals monteringsanvisning. Den skall också skarvklistras vid 18 graders lutning eller lägre. Bubblor i skarvarna tycker jag är slarv, och då är den ju inte heller ordentligt klistrad där.

Spikar man med spikpistol är det viktigt att ställa in rätt moment så att det inte blir hål i pappen. Det kan säkert vara svårt ändå att få 100% tätt överallt, så var det i alla fall när vårt tak lades om. Vid regn noterade vi ett fåtal ställen det läckte in och kletade asfalt på de skyldiga spikhuvudena och då upphörde läckaget. Taket skall givetvis inte stå och läcka in vatten.
Helt rätt. Jag får backa i mitt påstående. Har aldrig stött på det själv, men man lär sig nåt nytt varje dag.

Så en liten uppdatering, snickarna var idag på plats och värmde alla klisterkanter och tröck till dom, sen kletade dom massa på alla spikskallarna. Sen så fort vädret tillåter kommer dom att lösa på tätskiktet. Så nu får vi hoppas att det håller tätt tills dess. Tror jag känner mig nöjd med denna lösning. Å tack för all feedback av alla!

// Joakim

• Platt tak med nyligen pålagd tjärmassa på spikskallar, omgivet av bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.