Rickard.
Rickard.: Oj :O Hur i f*n kan takfirman inte stå för den jätteblundern jag hade skämts och åtgärdat det på fritiden om det behövdes. Jag tycker du ska ställa frågan under juridik (eller be någon moderator flytta tråden) då det brukar finnas kunniga som hänger där. Detta är defintivt inte normalt och inte heller okej, jag föreställde mig ett par drickesglas vilket kan hända och kan bero
4 svar · 1,7k läst
S
Stefan1972: Tycker också att det ser ut som typiskt virke som är blött periodvis. Att det bara är enstaka kan ju bero på att vätan kanske kommer utifrån på just dessa.
9 svar · 4,7k läst
·
P
Pettan1979: Hej jag tänker Sätta ett korrigerat plasttak till ett utrymme under ett altandäck. Det är en något speciell konstruktion se bilder vilket gör att jag omöjligt kan skruva taket ovanifrån och ner i ” läkten” jag måste alltså göra tvärtom skruva taket nerifrån och upp i läkt , måste väl fungera Jag har så mycket skit ovanför som gör att jag skulle behöva såga ur plastraket
0 svar · 816 läst
·
S
seniorkonsult: Om du ska lägga Aluzink bör du stryka asfalt på galvade spikskallarna. Korrosionsrisk.
10 svar · 18,8k läst
sunnis
sunnis: Vanlig trallskruv
15 svar · 4,5k läst
R
Robert-san01: Det ut att vara rätt brant tak. Kollar du anvisningar från en tillverkare av räcken, ex Weland skulle jag tro att de ger cc1200 i takstol eller cc600 i råspont. Skulle även misstänka att de rekommenderar skydd för hela taket då det kan knäckas om du bara har en liten bit.
5 svar · 3,5k läst
·
thomas33
thomas33: De har börjat blekna, men inte lika grå som omgivande tak lagda samtidigt som det huset. Grannen har kvar pannorna och nu över 70, så han går inte upp på taket och målar.
33 svar · 45,3k läst
T
term: Bredden på taket borde ha anpassats redan vid läggningen, så hade man sluppit en sån dålig tillpassning med småbitar... Finns det någon panndal under vindskiveplåten? Om inte bör hela raden åtgärdas, möjligen med en bredare plåt.
3 svar · 2,1k läst
·
Tovetorvan
Tovetorvan: Aaah, onödig tråd. Hade jag läst hela manualen så hade jag förstått. I inledningen stod klart och tydligt ”...Täck in omgående med överliggande tätskikt av bitumen, alternativt stryk spikskallarna med Mataki asfaltsklister...” Skönt att det löste sig snabbt :)
1 svar · 1,6k läst
C
cpalm: [citat] Jo, det finns ett vindbjälklag, men frågan är hur mycket bärighet som är kvar i detta. Är nog ganska genomruttet tyvärr, åtminstone på sina ställen.
14 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Det bör fungera det också. Det hade nog varit snäppet bättre att behålla locken för luftning, men tror inte det är kritiskt. Nu finns det risk att du får kondens under duken också, men troligtvis bara kortvarigt vid väderomslag. Vi har en gammal loge med plåttak, utan kondensskydd, och bärreglar mm verkar inte ha tagit ngn skada. Plåttaket har gissningsvis legat åtminstone sedan 50-
4 svar · 5,2k läst
Peter2400
Peter2400: Om det inte flagnar så går det bra att bara måla över, https://www.teknos.com/website/sweden/sweden-ac/exteriora-farger-ac/kirjo/ https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mala-plattak.100681/#post-2986090 [bild] [bild]
7 svar · 2,8k läst
·
P
Paxman: [citat] Mycket möjligt. Vi brukar säga att vi har "knaprare" om vi tagit in vedklabbar med bark kvar och några larver följt med, eftersom vi hör tydligt hur de gnager när vi kollar på TV i gillestugan. Sen jag blivit bättre på att inte ta in ved med bark ser vi dock nästan aldrig några av blåhjonen inomhus längre. (y)
10 svar · 11,3k läst
·
C
camaro1969: ja jag får nog köra första som en provmontering ( på baksidan) så får man ju se om det fungerar... tror jag kör med svart... viltt blir nog rätt fort fult..
16 svar · 6,5k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: Jaha,då är det bara att köra Lycka till
7 svar · 6,0k läst
·
D
dino_87: Hej! Har precis byggt en SMV Villa Nybro där vi tänkt isolera övervåningen upp till nock. Då vi skall bygga med luftspalt och inte ISOVER Vario Xtra duk behöver vi sätta mögelstoppers i toppen på varje fack. Antar att det är många som gjort detta moment här i tråden men har ändå svårt att hitta svar på mina frågor. Då SMV bygger med mjuka undertak blir det svårt att följa
0 svar · 3,1k läst
Eric Öbo
Eric Öbo: Är troligen sviterna efter ett äldre läckage - ser inte riktigt ut som groende svartmögel. Rita runt en större fläck med permanenttuschpenna och håll koll. Förändras det måste det ågärdas, annars inte. När vårt område byggdes på 60-talet lät de bli att täcka råsponten ordentligt i virkesupplaget. Alla grannar har svarta brädor på vinden men ingen har haft läckage.
11 svar · 3,5k läst
·
T
TheGame: [citat] Måste vara nostalgiska skäl :D
10 svar · 5,1k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: https://www.bauhaus.se/rianet-rias-nat-till-hangranna-15x600cm-inkl-clips?gclid=EAIaIQobChMIpsqC9ay_5AIVDU8YCh3Rbg0DEAQYASABEgK_J_D_BwE dessa finns , är dock inget vidare säger min erfarenhet . Har du möjlighet så brukar en gång om året räcka att gå igenom och rensa hängrännor själv . är inget egentligen inget svårt , mest omständigt . då får du samtidigt en bra överblick på
3 svar · 2,6k läst
NyaTorpane
NyaTorpane: [citat] Att byta till råspont papp o läkt ser jag inga problem med. Den andra idén du har med att byta isolering hade jag varit väldigt försiktig med. Svårt att få gamla vindar bra. Kanske du ska titta på en lösning där du tar ner gamla innertaket och öppnar till nock? Lägger rejäl luftspalt och plastar o glesar innertaket
3 svar · 1,2k läst
J
Jesperheat: Jag håller på att förbereda mitt ryggåstak för isoleringen. Jag har spikat 45 mm reglar i takstolarna och satt oljehärdad masonite mellan dessa. Min fråga är nu, skall jag sätta vindavledare längst ned vid takfoten eller skall jag bara släppa ned masoniten mot takfoten. Andledningen till att jag funderar på detta är att det är totalt 6 fack i ryggåstaket som mynnar ut i takfoten,
0 svar · 1,4k läst
Jossan91
Jossan91: Tyvärr har vi inget att elda i. Badrumsfläktar har vi däremot. Vi testar med att täta luckan och håller det under uppsikt, tack för råden!
5 svar · 4,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur gammalt är huset/taket? I och med att det inte finns några fuktskador nu, så är det väl sannolikt att det skall klara sig utan fuktskador många år framåt också. Men att sätta upp t.ex. oljehärdad masonit som kondensskydd borde väl inte vara så besvärligt.
2 svar · 1,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag har bredspacklat ett grängat/sprutspcklat tak i ett mycket litet rum. Inte ens i ett litet rum är det något jag rekommenderar... :thumbdown::(:cry::poop:
29 svar · 16,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om pannplåtens undersida är rak så bör det gå att just bara skjuta in trp-plåten under, med ett trp-tätband mellan.
2 svar · 4,1k läst
·
J
jonaserik: Ja du kan lägga vanligt brunpapper ( omslagspapper ) över springor och hål, är dom inte stora så håller det för kutterspån/mineralull, det är inga stora tyngder som är där
3 svar · 2,2k läst
P
Patzie: Täta mot karmen till lucka precis som man gör med fönster , plasten ut på regeln, sen drev mellan regel och karm, sen en ångspärr tejp från karm till plast så blir de tätt(y)
8 svar · 9,4k läst
E
erdah: Tack fört svar! (y)
5 svar · 8,4k läst
·
K
kettu: Ja lärde ganska snabbt att de kallas klockspik och standard tyks vara 3.7. En annan onödig tråd man startade för att man är osäker.
2 svar · 1,8k läst
·
F
Fredda72: [citat] Skulle tro de värsta delarna med grått/vitt är just det...ska upp och undersöka lite närmare nån dag. [bild] [bild] [bild]
8 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.