Har vind som är 30 år som aldrig haft problem med mögel, dock varit lite mörka fuktfläckar under många år men aldrig att det börjat växa mögel

Har gjort en del stora förändringar med huset sen två år tillbaka och någon kanske kan hjälpa mig lista ut vad som orsakat fuktproblemet ?

Inga luftspalter är blockerade

2018/3
Sjömarkensbygg sprutar in cellulosa i mellanbjälklaget undervåning/övervåning av misstag hamnar stora mägnder på vinden via en numera borttagen ventilationskanal, en spalt vid gaveln som tidigare varit tom blir fyld också och dom som jobbar på sjömarken säger att det ska va isolering där så det va bara bra

2018/12
Tar bort ventilationskanaler till vinden som aldrig använts (varit öppen väg från huset till vinden) men detta är nu tätat, dock ligger en ventilationskanal kvar fast nedmonterad på vinden

2019/2
Anlitar företag att flytta vindslucka och lägga golv på vinden, dom lägger även vindpap
Dom kanske slarvat eller inte fått diffutionsspärren tät som den va innan

2019/3
Tätar runt skorsten/vindsgolv för även där saknas det isolering enligt snickare

2019/3
Tätar drevning till vindslucka med fog (rekommendation från försäkrigdbolaget)

• Bild på vind med fuktfläck på brun vindspapp nära träbjälkar och en nedmonterad ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en yta med mörka fuktfläckar och mindre vita prickar, tecken på eventuell fuktskada.
    Skapa konto
Antar att du har betongpannor, de betraktas som så täta att undertaket kan bestå av material som inte är fukttåligt.
Jag tycker det ser ut som du fått in fukt utifrån. Har du kollat om du har trasiga/felplacerade pannor? Påväxt med mossa kan också göra att fukt leds in under betongpannorna

Takpannor och under är det masonit
Taket är 30 år
Slitna pannor och lite mossa men dom ligger ganska okej, zandapannor

Tänkte på ett till ev fel
Badrums paxfläkt sitter på bottenvåning och möglet är som värst på samma ställe fast uppe på vinden och det kanske vandrar fukt via fläkten upp i luftkanalen till vinden från utsidan som sitter precis ovanför fläkten

Ser nu att du har ett öppet spirorör på första bilden. Är det öppet ner till uppvärmt utrymme? Kan i så fall orsaka kondens på vinden.

Så var det för ett år sedan men jag monterade bort spiroröret för just den anledningen och lät bara röret ligga kvar på vinden. Då hade jag inga problem med mögel heller

Då tycker jag definitivt att skarven där det möglat på samma bild ser ut att ha fått fukt/vatten från utsidan.
Min erfarenhet av Zandas pannor är att det inte alltid fungerar beträffande täthet. Hade en del bekymmer i tidigare hus med liknande/samma takkonstruktion.

Håller med. Blir lätt glipor mellan pannorna. Va tror du om fukt från badrumsfläkten via utsida och upp i luftkanal till vind?
Tack för svar förresten

Så här ser det ut

• Skadad hängränna ovanför vit panelvägg med ventilationsöppning och fönsterkarm.
    Skapa konto
Nu förstår jag hur du menar. Ser inte ut att vara någon idealisk placering av frånluft. Kan kanske bidra något om det är öppet i takfoten. Men jag tror fortfarande mera på att ge sig upp på taket och kontrollera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.