4 230 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur lossa spikade nockpannor?
Hej
Jag misstänker att pannorna spricker om jag försöker bända underifrån med en kofot
. Betongpannor. Däremot kan man såga ett snitt i spikskallen (och i en del av pannan
) med en bågfil och sen bända bort spikskallen. Eller ta vinkelslipen och kapa av skallen (blir också då ett spår i pannan), men jag gillar inte att spruta gnistor på taket...… Tacksam för synpunkter på detta, finns bättre metod?
Hejsan! Kanske man får offra en panna för att lättare få bort de övriga. Jag kan tycka att när man spikar dessa från början så bör man lämna någon mm. mellanrum till pannan så att man kommer åt att dra upp med kobenet framöver. Men det är bara som jag ser det annars att prova varsamt med första pannan så att spiken släpper lätt och man då kommer utmed kobenet att dra den uppifrån. Nästa panna så kan man med varsamma händer dra upp pannan så att spiken släpper och då har du också fortsättningen. Detta har lyckats för mig med kanske 95% gott resultat.
Tack för svar "Noramasen". Det kanske går att få upp spikarna om man är försiktig....
Men 75mm kamspik i friskt trä sitter rätt bra
. Ett misstag av mig förstås att inte använda skruv, men jag tog det som var med i husbyggsatsen.
Men 75mm kamspik i friskt trä sitter rätt bra
Produkter som diskuteras: "kamspiken"
Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Klipp av skallen, lyft av pannan slå i eller dra ur kvarvarande spikdel.
Ok! Tack för alla svar!
Problemet är att spiken är ordentligt nedslagen så att huvudets överkant är nivå med pannans översida. Jag kommer inte åt att få in ett verktyg under spikskallen
Det är därför jag funderar på att ta bort spikskallen uppifrån. Slipa eller såga. Med följd att det blir ett spår på 2-3 mm djup tvärs över pannan på den kupade ytan vid hålet, men det borde inte ha någon betydelse när man sen lägger tillbaka den efter byte av nockband.
Problemet är att spiken är ordentligt nedslagen så att huvudets överkant är nivå med pannans översida. Jag kommer inte åt att få in ett verktyg under spikskallen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden