3 719 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur vet jag om betongpannorna behöver bytas?
Vi bor i ett hus byggt 1984 med takpannor i betong. I hängrännorna ligger rätt mycket sand från pannorna, går man på taket knäcks nån panna (som jag då bytt). På skuggsidan växer det en hel del mossa. I övrigt ser det bra ut, inga läckor eller synbara problem på insidan.
Nu funderar jag på att sätta upp solceller i sommar men funderar på om jag måste byta taket fört och om det i så fall räcker med att byta ut pannorna. Misstänker att så pass många spricker vid montaget så min hö med reservpannor från bygget inte kommer räcka.
Vad tror ni, ska jag göra något?
Nu funderar jag på att sätta upp solceller i sommar men funderar på om jag måste byta taket fört och om det i så fall räcker med att byta ut pannorna. Misstänker att så pass många spricker vid montaget så min hö med reservpannor från bygget inte kommer räcka.
Vad tror ni, ska jag göra något?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Observera att du skall absolut inte byta bara pannorna. Det är framförallt underlagspappen man behöver förnya vid takbyte. Men även läkten brukar bli dålig genom åren
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är många parametrar som man behöver ha koll på samtidigt. Min erfarenhet är att betongpannor normalt håller i ca 40 år. Livslängden påverkas av taklutning och närhet till skog. Åldrandet beror på att pannornas yta eroderas och därigenom blir en bättre grund för mossväxt mm. Taklutningen bestämmer hur fort denna process går. Underlagstäckningen av papp har genomgått en revolution uner senare decennier. Mängden av asfalt eller bitumen har i stort sett fördubblats saamtidigt som pappens bas har ändrats från lumppapp till polyester med mycket större elasticitet. I ditt fall talar mycket för att undertaket bör göras om innan du sätter upp solceller.
Klicka här för att svara