Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Hej,
Jag har en liten "passage" i huset där jag skulle vilja fixa nytt innertak och sätta in downlights. Jag har aldrig sänkt tak själv men vet att den officiella vägen är genom reglar, gipsskivor osv. I detta fall rör det sig om ca 3 kvadrat eller liknande och jag funderade på om jag kunde göra en snabblösning genom att bara skruva upp boardskiva i vinkeljärn (som jag sätter fast i väggarna. Fungerar det för den här lilla ytan? Fördelar / Nackdelar?
Jag har en liten "passage" i huset där jag skulle vilja fixa nytt innertak och sätta in downlights. Jag har aldrig sänkt tak själv men vet att den officiella vägen är genom reglar, gipsskivor osv. I detta fall rör det sig om ca 3 kvadrat eller liknande och jag funderade på om jag kunde göra en snabblösning genom att bara skruva upp boardskiva i vinkeljärn (som jag sätter fast i väggarna. Fungerar det för den här lilla ytan? Fördelar / Nackdelar?
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Vad är det för skiva du menar när du skriver "boardskiva"? Spånskiva, MDF, plywood? Lite svårt att avgöra måtten på rummet från bilderna men tror att det är stor risk att oavsett skiva kommer den böja ner på mitten om den bara fästs i kanterna. Det känns spontant inte som mer jobba att skruva upp reglar med CC60cm och sen skruva upp antingen gipsskiva som spacklas och målas eller färdiga takskivor från till exempel huntonit.
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
https://www.byggmax.se/board-3mm-p1...yb7780Q9tBMToSl3tvlUHiIywxKaCuDcaAqXSEALw_wcBS Snappahaneklanen skrev:Vad är det för skiva du menar när du skriver "boardskiva"? Spånskiva, MDF, plywood? Lite svårt att avgöra måtten på rummet från bilderna men tror att det är stor risk att oavsett skiva kommer den böja ner på mitten om den bara fästs i kanterna. Det känns spontant inte som mer jobba att skruva upp reglar med CC60cm och sen skruva upp antingen gipsskiva som spacklas och målas eller färdiga takskivor från till exempel huntonit.
Sån skiva tänkte jag, men visst kan ju lika gärna fäste vinkeljärnen i kanske 3-4 reglar för att vara på säkra sidan
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Måtten är för övrigt 220 x 120 cm
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Ja, en förutsättning är dock att du hittar dom reglarna ovanför ditt befintliga tak. Och ska du ha downlights kanske du behöver sätta två lager med glespanel 28*70. Beroende på hur dina reglar ovanför taket är placerade.
Klicka här för att svara