1 853 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Byta eternittak, tips och begränsningar
Hej! Har ett eternittak från 66 där både yttertak och underlagstak är av eternit. Vi tänkte renovera det och skulle behöva tips om vad man ska göra. En vanlig metod verkar vara att sätta plåt och använda det gamla som underlag. Nackdelen med detta blir att det blir problem om man vill sätta in en kamin. Alternativt kan vi byta alltihop men då måste vi förstås även sätta nytt underlag. Vad brukar man göra då? Råspont och papp? Takduk? Är det troligt att det måste förstärkas för att klara tegel eller betong? Många frågor...
Jag förmodar att det är större vågformade ”pannor”? De brukar ju inte bli dåliga, är det bara det estetiska så kan du måla om taket så det ser trevligare ut. Om du inte har läckage så är det ju ett väldigt bra och tåligt tak som inte är det minsta fuktkänsligt.
När jag tog bort eternittaket satte jag plåt och väv som undertak.
Jag hade masonit under eterniten.
Mitt tak var fult och några plattor var spruckna, hade lagat i omgångar med sån där svart takmassa men sen sprack det vid köksfläkt genomföringar och fick det aldrig riktigt tätt.
Så bytte ut skiten.
Jag hade masonit under eterniten.
Mitt tak var fult och några plattor var spruckna, hade lagat i omgångar med sån där svart takmassa men sen sprack det vid köksfläkt genomföringar och fick det aldrig riktigt tätt.
Så bytte ut skiten.
Klicka här för att svara