1 661 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Takbyte shingeltak
Har idag ett shingeltak på ca 300 m2 som börjar ha gjort sitt. Planen är därför att åtgärda detta till sommaren och jag har hittills kommit fram till två alternativ. Taklutning 14 grader. Jag vill inte ha plåt med rasskydd, det skulle bli väldigt mycket rasskydd och inte så snyggt. Huset är i Piteå.
1 terraplegel som läggs direkt på det shingel som ligger idag. Enligt anvisningarna kan man göra så och det skulle vara väldigt skönt att slippa lägga läkt. Nackdelen är som jag ser det att man då litar på ett gammalt tak som tätskikt under plåten och det känns lite sådär.
2 riva bort gamla shingeltaket, ny underlagspapp och sedan nytt lager shingel på. Nackdelen är att jag inte vet hur mkt jobb det är att få bort det gamla shingeltaket. En fördel är att jag kan göra det mesta själv.
Hur hade ni gjort, andra förslag eller för/nackdelar jag inte tänkt på.
1 terraplegel som läggs direkt på det shingel som ligger idag. Enligt anvisningarna kan man göra så och det skulle vara väldigt skönt att slippa lägga läkt. Nackdelen är som jag ser det att man då litar på ett gammalt tak som tätskikt under plåten och det känns lite sådär.
2 riva bort gamla shingeltaket, ny underlagspapp och sedan nytt lager shingel på. Nackdelen är att jag inte vet hur mkt jobb det är att få bort det gamla shingeltaket. En fördel är att jag kan göra det mesta själv.
Hur hade ni gjort, andra förslag eller för/nackdelar jag inte tänkt på.
Riva shingeltak är inte värst, knepet är att komma under underlagspappen och riva allt på en gång. Det går snabbare än man tror men det är rätt drygt att gå och spikrensa efteråt (slå ner eller dra upp allt som sticker upp.) Shingel är dock inte något direkt supermaterial och jag skulle därför leta efter andra alternativ av den anledningen.
Terraplegel är bra men får man verkligen lägga den direkt på shinglet? Och om det är ok enligt plåttillverkaren så räknas man alltså att det redan utslitna taket ska ta hand om kondens och ev småläkage i hela plåttakets livslängd.
Terraplegel är bra men får man verkligen lägga den direkt på shinglet? Och om det är ok enligt plåttillverkaren så räknas man alltså att det redan utslitna taket ska ta hand om kondens och ev småläkage i hela plåttakets livslängd.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takbyte - betalar man för materialet i förväg?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Regnat in på isolering under takbyte
Tak & Vind -
Tips på Företag inför takbyte i vår.
Tak & Vind -
Risk - Takbyte fråm tegel till plåt
Tak & Vind -
Takbyte masonit eller råspont - fungerar båda med solceller?
Tak & Vind