Noterat att en del av en bjälke i vindbjälklaget är rejält rutten efter en tidigare vattenskada (10+ år sedan, helt torrt nu). Se bilder! Uppfattar det som att bjälken vilar på hjärtvägg centralt. Skadan är över ett begränsat område, men omfattande just där. Hur åtgärda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är hela bjälken upprutten eller bara delen som är på bild?
Bara det som är på bild. Ca 50 cm som är påverkat.
Laga med två bjälkar på var sin sida i liknande dimension som skruvas fast med någon meter överlapp?
Det var min första tanke ja. Lagningsbitarna bör väl ha samma sammanlagda dimension som bjälken de ska ersätta. Hur man hållfasthetsberäknar infästningarna i originalbjälken vet jag inte, men vore det mitt hus skulle jag åtminstone använda några grova genomgående bultar med mutter (som alltså räcker genom båda lagningsbitarna och originalbjälken däremellan).
A ArneTW skrev:
Tänkte på det också, men samtidigt känns det som att den kan ligga där den ligger om man ändå förstärker runt den. Kan bli lite småbökigt att såga bort den.A ArneTW skrev:
Skarva med spikplåt borde absolut fungera, åtminstone om man kör med ankarskruv.
Men jag tror mest på en kombination av båda modellerna — skarva i ny bit och sen förstärka med lagningsbitar på båda sidor. Overkill kanske, men jag gillar overkill, särskilt när det kommer till lagningar, som jag gärna vill göra starkare än originalet. Speciellt på bärande delar.
Klicka här för att svara