3 370 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Byta tak i december?
Tagit in offerter på att byta tak. Den vi tyckte var rimlig erbjuder byte av tak vecka 49. Är det rimligt att byta tak då? Känns så jättekonstigt att lyfta av taket då det ofta är som allra kallast. Tänk om det börjar snöa och är 20minusgrader då allt är bortplockat och nya pappen sk börja läggas. Eller är jag bara fjantig?
Varför tänkte ni inte på detta tidigare och bytte i somras? Vad är det för tak och vad är det dom skall göra? Takbyte görs såklart beroende av vädret. Behöver inga större grejer åtgärdas så kräver det dock inte heller att taket är oskyddat under många timmar utan det kan göras mitt i vintern om så behövs.
För att vi ägt huset i en månad baraE epw skrev:Varför tänkte ni inte på detta tidigare och bytte i somras? Vad är det för tak och vad är det dom skall göra? Takbyte görs såklart beroende av vädret. Behöver inga större grejer åtgärdas så kräver det dock inte heller att taket är oskyddat under många timmar utan det kan göras mitt i vintern om så behövs.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Finns ju dom som bygger hela hus i lösvirke på vintern.
Vi bytte tak i januari, gick hur bra som helst. Seriösa firmor har utrustning för att täcka taket på ett bra sätt på nätter och vid dåligt väder. Sen är det väl bra om man kan vara lite flexibel med tiden, ösregnar det vill man kanske inte ha det öppet utan man får ta det de dagar det är hyfsad prognos. Storm är väl kanske inte heller önskvärt.
Tiden när taket är helt öppet är ju relativt begränsad om de är några man och jobbar på. I alla fall så länge det inte ska göras massa extraarbete
Tiden när taket är helt öppet är ju relativt begränsad om de är några man och jobbar på. I alla fall så länge det inte ska göras massa extraarbete
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vi lade om taket i februari. Jag var orolig, delvis eftersom jag hade hittat en firma som var misstänkt billig. Men det fungerade bra. Fördelen med den tiden är att då har takfirmorna ofta låg beläggning, och man kan få ett bra pris.
Klicka här för att svara