Har rivit bort några sunkiga sorts träfiberskivor för att hitta det här trät bakom.Nu känner snåljåpen i mig att jag inte vill köpa ett nytt tak för flera tusen, utan det borde gå att fixa till det här på nåt bra sätt. Det jobbiga är att få bort spikhuvudena som använts för att sätta upp nån takpapp som jag nu rivit bort. Några tips på det? Det skulle ta en mindre evighet känns det som.
Jag kommer strax ovanför gipsskivorna sätta en taklist, men sedan ovanför det så är det ju en till vinkel, och istället för att nitiskt gå och få bort alla dessa, ifall ni inte har något himmelskt tips på hur man gör det enkel, så kanske man kan sätta någon diskret list där? Antar att vinkeln är cirka 45 grader, finns det lister för sådant?
Det finns en radda med spikhuvuden ungefär mitt på taket också. Där kanske jag får bita i det sura äpplet och försöka få bort allihopa.
Finns det någon form av spackel man kan använda på trä? Isåfall vad? För det är nog inte meningen att trät skulle vara framme från första början, det är lite skadat här och där, men det borde gå att piffa till med rätt saker!
Finns det något material för att täta springor med? Det syns lite löst isoleringsmaterial, alltså sågspån här och där, särskilt där vägg möter snedtak och snedtaket möter tak.
Hoppas jag gör mig förstådd!! All hjälp uppskattas. Ser ut som att jag har ett tråkigt jobb framför mig men någon vänlig själ kanske har lite bra tips.
Jag kommer strax ovanför gipsskivorna sätta en taklist, men sedan ovanför det så är det ju en till vinkel, och istället för att nitiskt gå och få bort alla dessa, ifall ni inte har något himmelskt tips på hur man gör det enkel, så kanske man kan sätta någon diskret list där? Antar att vinkeln är cirka 45 grader, finns det lister för sådant?
Det finns en radda med spikhuvuden ungefär mitt på taket också. Där kanske jag får bita i det sura äpplet och försöka få bort allihopa.
Finns det någon form av spackel man kan använda på trä? Isåfall vad? För det är nog inte meningen att trät skulle vara framme från första början, det är lite skadat här och där, men det borde gå att piffa till med rätt saker!
Finns det något material för att täta springor med? Det syns lite löst isoleringsmaterial, alltså sågspån här och där, särskilt där vägg möter snedtak och snedtaket möter tak.
Hoppas jag gör mig förstådd!! All hjälp uppskattas. Ser ut som att jag har ett tråkigt jobb framför mig men någon vänlig själ kanske har lite bra tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kommer att bli mycket fint till slut.Z ZeroKnowledge skrev:Har rivit bort några sunkiga sorts träfiberskivor för att hitta det här trät bakom.Nu känner snåljåpen i mig att jag inte vill köpa ett nytt tak för flera tusen, utan det borde gå att fixa till det här på nåt bra sätt. Det jobbiga är att få bort spikhuvudena som använts för att sätta upp nån takpapp som jag nu rivit bort. Några tips på det? Det skulle ta en mindre evighet känns det som.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ja jag förstår precis hur du menar
Men nyper en sån kofot bra på spikarna? Min hammare rår inte i närheten på dem. De är ju så när som ett papper nära taket. Tillräckligt för att se hemskt ut om jag målade över. Sen träspackel för att laga skador och kvisthål?
Du får börja med att skära och rycka bort pappen, då blir det någon mm glipa och kofoten kommer lättare åt.Z ZeroKnowledge skrev:
Kan bli att du får offra ett billigt stämjärn där spiken sitter mer dikt.
Kofoten jag la upp bild på är Hultafors mini, men även Bacho, Vaughan och Stanley har likvärdiga små som kommer åt det mesta...
Ett snickerispackel där det är för stora skador och om du vill fylla i hålen efter spikarna.
Du har verkligen gjort min dag med tipset om hultafors mini. Jag drog iväg och köpte en sådan, och det som innan kändes som en evighet av skitgöra blir möjligen fortfarand lite av ett skitgöra, men jag måste säga att den fungerar väldigt bra till uppgiften. Jag bara hamrar in den lite försiktigt mellan pappen och spikhuvudet, sen en spackelspade som någon annan tipsade om för att inte skada träet. Snabbt och enkelt! Tack så jättemycketMazen skrev:
Du får börja med att skära och rycka bort pappen, då blir det någon mm glipa och kofoten kommer lättare åt.
Kan bli att du får offra ett billigt stämjärn där spiken sitter mer dikt.
Kofoten jag la upp bild på är Hultafors mini, men även Bacho, Vaughan och Stanley har likvärdiga små som kommer åt det mesta...
Ett snickerispackel där det är för stora skador och om du vill fylla i hålen efter spikarna.
Jag köpte lite snickerispackel också. Kan man fylla ett kvisthål på kring 1-2 cm diameter i ett svep med ett sådant utan att behöva köra flera omgångar? Köpte den här https://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/spackelmassor/snickerispackel-615
Men som sagt, tack för hjälpen! Det var precis vad jag behövde
Den lilla hultaforsen är guld värd. Drog ut vad som kändes som ett par tusen pappspik med en sådan för några månader sedan. Då var det dessutom dubbelt upp eftersom det fanns en pappspänning från sekelskiftet under pappspänningen som gjordes på 50-talet.
Vi (eller ja, målaren) slipade, schellackade och målade med linoljeemulsion. Blev skitsnyggt. Men så sa vi uttryckligen att spikhål etc gärna fick vara kvar eftersom det hör till husets historia och ger lite karaktär.
Vi (eller ja, målaren) slipade, schellackade och målade med linoljeemulsion. Blev skitsnyggt. Men så sa vi uttryckligen att spikhål etc gärna fick vara kvar eftersom det hör till husets historia och ger lite karaktär.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden