Hej,

Nybliven husägare :) Enplansvilla med källare byggår -47

Mitt uppdrag har blivit att renover ett rum i källaren. I rummet finns innertak i form av vita plattor uppsatta, ca 1 cm tjocka och nu när jag tagit ned taklister så skymtar jag ett fint trätak inunder som jag skulle vilja plocka fram och måla. Alltså riva ner plattorna.

Min fråga är: fyller plattorna som sitter där nu någon funktion i form av isolering?

Tacksam för svar,
Emma

• Vita plattor på ett källartak med synlig kant där en taklist tagits bort, avslöjar ett träinnertak undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

Bilder hjälper rätt mycket i sådana här fall. Utan det är det omöjligt att svara på vad det kan vara. Samtidigt är det ju tråkigt att inte gissa så jag gissar på att man helt enkelt velat ha ett slätt tak, trätak var omoderna ett tag. Isolering är osannolikt med den tjockleken, möjligen skulle det kunna vara någon form av akustikplattor.

Den sedvanliga brasklappen om källare gäller dock. Hus från den tiden hade normalt en källare som inte var tänkt att inredas. Den var avsedd för pannrum, tvättstuga, förvaring osv. Speciellt om man slutat elda men inte gjort något annat åt ventilationen kan man få mycket dålig miljö nere i källaren och risk för fuktskador, så organiska material som trä är alltid lite av en risk. Det kan naturligtvis också vara så att huset inte har några problem alls men man måste alltid beakta risken.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för svar, har laddat upp en bild nu. Vi har även två tak på övervåningen med liknande plattor och fyller de ingen funktion så kommer även de tas bort.

Vi har en god miljö nere i källarplan, låga radonvärden och god ventilation som förra ägarna sätt dit.

Mvh Emma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.