Hej,

Behöver 2-3 st takpannor till huset. Tyvärr ingick det inga extra vid husköpet. Försöker reda ut vad det är för takpannor vi har. Det står Benders under pannan. Men är det betong eller tegel?

Vart kan jag köpa denna takpanna styckvis? Röd takpanna med texten 'Benders' märkt under, liggande inomhus, eventuellt av betong eller tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enstaka röd takpanna märkt med "Benders" vänd uppåt på en inomhusyta, fråga om material och var man kan köpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betong, ja. Köpa styckvis brukar gå bra på valfri bygghandel. En av de allra vanligaste pannorna. Tråkigt nog brukar färgen skilja en hel del om man lägger i nya pannor i ett gammalt tak. Kolla runt om du känner någon som har några bättre begagnade?

Synd att du bor långt bort. Jag har några hundra sådana att skänka bort. Väl patinerade...

Lite svårt att bedöma kulör och glans på bilden, men ser ut som Benders Palema Benderit Tegelröd.

Ja det är synd att dom kommer sticka ut! Önskar jag kunde få tag på en med samma nyans, taket är 20 år. Hur vet ni vilken ytbehandling det är genom att bara titta på det?

Om det hjälper så är huset byggt 1998

J jockebq skrev:
Ja det är synd att dom kommer sticka ut! Önskar jag kunde få tag på en med samma nyans, taket är 20 år. Hur vet ni vilken ytbehandling det är genom att bara titta på det?

Om det hjälper så är huset byggt 1998
Om taket är 20 år kan jag nästan svära på att det är Benderit-ytbehandling. Det bästa du kan göra är att ta med pannan till din närmsta bygghandel och jämföra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.