Efter 19,5 år upptäckte jag att mitt falsade plåttak nu börjat flagna. Det är Plannja plåt, som, sades vara mycket bättre nu (dvs år 2000) än den som lagts tidigare. Plannajs garanti enligt
https://www.ruukki.com/docs/default...-plat-stal-2016-1-edit.pdf?sfvrsn=3d2b3b85_22

Ger mig inte stort hopp. Även om det är ett halvår kvar till gränsen på 20 år, så skall det vara 5% av taket som är drabbat och det är det ju inte. Har lagat några små rostfläckar i fjor, men inte att det flagnat av.

Så, vad gör jag nu? Fortsätter att måla där plasten flagnat? Taket syns knappt från marken, så estetiskt är det väl ingen katastrof än.

Kliv upp på taket med en kraftig högtryckstvätt och ordna till dina 5%?

garantilappen du länkar till är från 2013 , är du säker på att det lämnades samma garantier år 2000?

Beläggningen på plåten år 2000 hette plastisol, det stora problemet med den var just som i ditt fall stora färgsläpp. Är osäker på garantitiden, men jag har svårt att tro att de lämnade 20 år på den tiden. Så länge plåten inte är rostangripen så är det ingen fara för läckage, men jag skulle ändå rekomendera att du målar om hela taket för att förlänga dess livslängd. Se bara till att du går över hela taket med högtryckstvätt för att få bort så mycket av plastfärgen som möjligt. Ett falsat plåttak som man tar hand om ordentligt kan absolut hålla i 100 år om det är gjort på rätt sätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.