Hej alla!

Ska byta papp på taket och inga plåtisar har tid, lust eller ork att fixa underbeslag. Vågar inte ha hela bygget stillastående för att dom "kanske" kan ta emot mig. Så jag får fixa det själv. Dock undrar jag om följande är en bra ide?

Idag har jag en skorsten som i princip är öppet runtom med några cm, som den tidigare ägaren har fixat med plastic padding (!). Detta ska fixas...

Kontaktade tillverkaren av wakaflex och dom sa att man kan klistra papp PÅ wakaflex, men inte tvärtom (dvs wakaflex MOT bitumen papp). Då undrar jag om följande ritning skulle funka:

Ritning som visar lager av underlagspapp, Wakaflex och SBS ytpapp kring en skorsten, markerade A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nereifrån och upp:

• Strecken är råsponten
  • Den gröna linjen är underlagspapp
  • Den blåa linjen är Wakaflex (samt wakaflexbeslag högst upp (svart) som kapslar in allt - som man fräser in i skorstenen och tätar med lim/spik)
  • Den röda linjen är SBS ytpapp.

A = närmast NOCK och B = vidare neråt.

A sidan:

• Underlagspappen är spikad/limmad mot skorstenen
  • Wakaflexen dras ÖVER underlagspapper och klistras mot skorstenen lite högre upp
  • Ytpappen klistras fast MOT wakaflexen OCH spikas/limmas mot skorstenen - ovanför wakaflex.
  • Beslaget högst upp som kapslar in allt.

B sidan

• Underlagspapp spikad/limmad mot skorsten
  • Ytpapp spikad/limmad mot skorsten
  • Wakaflex limmad mot skorsten
  • Beslag som täcker allt och är limmad/skruvad samt infräst.

Problemet är ev att beslaget inte kan fästa sig mot underlagspappen (men är det ett problem om den fäster sig RUNT skorstenen). Eventuellt måste jag ha "pyramider" mot A sidan så att fallet blir annorlunda. Undrar även om man kan spika i wakaflex (ska dubbelkolla) så man kan spika in den i underlagspappen istället.

Låter det som en idé eller snackar jag i nattmössan?

P
Hur gjorde du? Har liknande jobb framför mig så är nyfiken på hur du valde att göra. Hoppas du svarar :)

Tjena!

Jorå - funkade hur bra som helst. Dock körde jag med en träram istället. Tänk på att skorstenen inte kommer att bli godkänd såvidare du inte kör med rör i rör lösning vilket jag planerar (dvs om du kör en träram direkt mot skorstenen). Valde att göra detta då den pressar in allt extra mycket och det var så det var tidigare - så gjorde samma.

Problemet var att ytpapp o dylikt lossnade ganska enkelt (utan träram). Så vad jag gjorde var följande:

Wakaflex i botten. Klistrade den mot skorstenen / klistra och spikad mot taket och lät den helt enkelt agera underbeslag.
Underlagspapp över, klistra, spikad i skorstenen samt asfaltslim (spikad/klistrad mot taket, klistrad mot skortstenen)
Ytpapp över underlagspappen, spikad och klistrad. (Spikad/klistrad mot taket, klistrad mot skrostenen)
Träram över hela paketet (agerar som "ytterbeslag"). Skruvad mot skorstenen (igenom alla lager, men med asfaltklister emellan). Använde riktig kärnvirke för ramen som tål fukt och hård som stryk.
Sist men inte minst, ett ytterbeslag av plåt över hela kalaset (typ några månader senare). Har inte läckt in en droppe och allt ser bra ut so far (2 år nu).

Lycka till :)

Redigerat:
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
P
Tjena, låter bra. Har du ett par bilder liggande på träramen och det slutliga beslaget får du gärna posta dom också :-) Är dålig på byggplåt så funderar mest på vilken standardplåt det är som är lämplig till detta att utgå ifrån. Tack tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.