Hej,
Jag ska byta taket som är 90 år gammalt, och är 100 kvm stor, då fick jag fyra offrter. Det skiljer sig dock mycket mellan dem trotts nästan samma arbete och material (enligt beskrivning).
Den lägsta ligger på 100,000 SEK, och den högsta är 168,000.

Några tips om vad jag ska tänka på?
Vad ska jag kräva?
Jag har noll koll och zero erfarenhet på sånt :cool:
Mvh
Sam

Spalta upp de olika alternativen på ett papper. Då är det lättare att jämföra dom.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Har samma erfarenhet. Skulle byta mitt tak på 86kvm takyta, offerterna gick från 86.000:- till 140.000:-.

Om vi utgår ifrån att offerterna kommer från seriösa firmor med goda omdömen, så skulle jag gå på magkänslan. I mitt fall var det den billigaste som var utan tvekan bäst för mig, liten firma med en ung snickare med extremt goda omdömen.

SamKer77 SamKer77 skrev:
Hej,
Jag ska byta taket som är 90 år gammalt, och är 100 kvm stor, då fick jag fyra offrter. Det skiljer sig dock mycket mellan dem trotts nästan samma arbete och material (enligt beskrivning).
Den lägsta ligger på 100,000 SEK, och den högsta är 168,000.

Några tips om vad jag ska tänka på?
Vad ska jag kräva?
Jag har noll koll och zero erfarenhet på sånt :cool:
Mvh
Sam
Ganska enkelt. Dem större firmorna som PEAB RUSTABO vesivek har i regel högre priser. Mer folk som ska avlönas kontor mm. Prisbilden Skiljer sig mellan Dem större och oss mindre enmansföretag med upp till dubbla kostnaden. Jag som enmansföretag behöver inte avlöna säljare, kontorspersonal och kringutrustning med mina jobb. Jag har räknat på samma jobb som de större och fått se deras offerter och det är skrämmande i många fall. Ett exempel är ett vanligt villatak utan konstigheter skulle dem andra ha ca 270" efter rot. Min offert låg på 125". Däremot gör dem atbetet med 7 man på 3 dgr. Mitt jobb tog 7 dgr 2 man ......

En måttstock inom takbyten är ca 1000:-/kvm inkl plåtarbete mm efter rot.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Ganska enkelt. Dem större firmorna som PEAB RUSTABO vesivek har i regel högre priser. Mer folk som ska avlönas kontor mm. Prisbilden Skiljer sig mellan Dem större och oss mindre enmansföretag med upp till dubbla kostnaden. Jag som enmansföretag behöver inte avlöna säljare, kontorspersonal och kringutrustning med mina jobb. Jag har räknat på samma jobb som de större och fått se deras offerter och det är skrämmande i många fall. Ett exempel är ett vanligt villatak utan konstigheter skulle dem andra ha ca 270" efter rot. Min offert låg på 125". Däremot gör dem atbetet med 7 man på 3 dgr. Mitt jobb tog 7 dgr 2 man ......

En måttstock inom takbyten är ca 1000:-/kvm inkl plåtarbete mm efter rot.
Vad ska jag kolla noga med takläggaren då?
Några tips?

T TVRS skrev:
Har samma erfarenhet. Skulle byta mitt tak på 86kvm takyta, offerterna gick från 86.000:- till 140.000:-.

Om vi utgår ifrån att offerterna kommer från seriösa firmor med goda omdömen, så skulle jag gå på magkänslan. I mitt fall var det den billigaste som var utan tvekan bäst för mig, liten firma med en ung snickare med extremt goda omdömen.
Var hittar man de ömdömen?

SamKer77 SamKer77 skrev:
Vad ska jag kolla noga med takläggaren då?
Några tips?
Ta alltid referenser, gärna fler än 2. Bara för att din granne har anlitat firman är det inget bevis på att dem är bra. Googla, kolla Facebook Instagram och olika forum efter konstigheter. I slutändan är det oftast personkemin som måste stämma. SE TILL ATT DET ÄR SVENSK ARBETSKRAFT! Många större firmor tar in UE för att göra jobbet. mvh.

MrJay
N Nickesågen skrev:
SE TILL ATT DET ÄR SVENSK ARBETSKRAFT! Många större firmor tar in UE för att göra jobbet. mvh.
Blir det billigare eller bättre utfört menar du om vi förbiser det urgamla "stödja din lokala hantverkare" snacket?

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Blir det billigare eller bättre utfört menar du om vi förbiser det urgamla "stödja din lokala hantverkare" snacket?
Nej varför skulle det vara det? Nu vet jag inte vart TS bor om det är en stor stad eller landsbygd. Hade hen bott på landsbygden hade hen nog redan haft känningar på en snickare så jag antar att hon bor i storstad och inte har Ngn kontakt med en lokal förmåga. Men absolut håller jag med om att en lokal förmåga i en litet samhälle är att föredra.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Glöm inte kolla så ev. byggställning och så ingår i offerten, det kan kosta ganska mycket extra annars. En sak till som kanske skiljer sig kan vara om bortforsling av det gamla taket och allt byggavfall ingår.

När vi tog in offerter för takbyte så var det någon firma som inte tog med ställning i offerten, någon annan hade inte med plåt till skorsten osv.

Använd gärna hantverkarformuläret som kontrakt för jobbet. Där kan ni komma överens om datum det ska vara klart osv, med böter så det inte drar ut på tiden.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Det är en lokal svensk firma som utför jobbet (jag köpte huset nyligen och kommer flytta snart, och därför känner inte folk där) När jag frågade varför de inte har nån hemsida, så svarade han att den är en ny firma och han kan inte tekniken att använda hemsidor. Sen sa han att firman är ny eftersom den gamla gick i konkurs för tre år sen. Då blev jag lite orolig och därför skrev jag här och bad om tips !

MrJay
Du kan alltid kolla upp ägaren på allabolag.se och se tidigare bolagsengagemang. Att firman är nystartad och de inte har en sajt ser jag inte som ett problem, du skall ändå inte betala förrän arbetet är slutfört och du är nöjd.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Du kan alltid kolla upp ägaren på allabolag.se och se tidigare bolagsengagemang. Att firman är nystartad och de inte har en sajt ser jag inte som ett problem, du skall ändå inte betala förrän arbetet är slutfört och du är nöjd.
skickade en länk till dig på PM

Jag tänker även att anlita en besiktningsman att kolla arbetet innan jag betalar. Är det en bra idé ?

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
SamKer77 SamKer77 skrev:
Jag tänker även att anlita en besiktningsman att kolla arbetet innan jag betalar. Är det en bra idé ?
Ja, det är väl ingen dum idé. Försök få tag på någon redan nu som du kan bolla frågor med under arbetets gång, om det är något du blir osäker på.

• Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.