Hej,
Skulle vilja få lite tips och idéer hur göra för att förhindra småfåglar från att ta sig in under takpannorna. Vårt tak är bara några år gammalt men dom som lade taket monterade inte dit fågelband så vi har till och från en del småfåglar som vill in där. Rev ner ett litet bo förra våren precis under nedersta raden. Dom två nedersta raderna sitter spikade. I vanliga fall så sätter ju fågelbandet på nedersta läkten men i vårt fall skulle det innebära att bandet hamnade en bit upp så fåglar fortfarande kan vistas under nedersta raden takpannor. Takpannorna vilar på takfoten så utrymmet in är endast 3,5 cm men det är tillräckligt för fåglarna. Funderade lite på att fästa bandet längst ner på takfoten men då finns ju inget utrymme för skräp att blåsa ut som när man har läkten.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut och hoppas någon har lite bra tips på hur lösa det.
Mvh Kristian

• Närbild på takpannor och takfot där småfåglar tar sig in under pannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under takpannor visar ett gap där småfåglar kan ta sig in, med synlig takfot och läkt.
    Skapa konto
  • Närbild på takpannor och takfot utan fågelband där småfåglar kan ta sig in.
    Skapa konto
  • Närbild på ett hustak där nedersta raden takpannor vilar på takfoten med synligt utrymme för småfåglar att ta sig in.
    Skapa konto
Hej!

Jag har likadant fågelband som du har på bilden.
Men här tränger sig fälgarna in ändå.
Det verkar som att spröten är alldeles för mjuka så fåglarna kommer förbi.

Jag följer tråden för att se om någon har en bra lösning.

mvh

Titta på TJBs hemsida så ser du deras takfotslösning som skulle kunna funka i ditt fall.

Hittar något som heter ventilerad förhöjningsläkt med fågelband som ska monteras på nedersta läkten. Så problemet med utrymmet under nedersta takpanneraden kvarstår fortfarande:thinking:Tänkte maila dom och se om dom har något bra förslag på hur lösa det.

Titta på deras takfotsgaller som du kan montera där fågelbandet sitter idag, sen monterar du fågelbandet ovanpå nedersta bärläkten där det ska sitta så är ditt problem löst.

Var i kontakt med TJB och mailade över bilderna. Eftersom inte läkten går hela vägen ner till takfoten samt att montagebräda saknas så tyckte dom jag skulle montera ett fågelband med spröten utåt på takfotsplåten. Kör som han tyckte med ett montagelim för utomhusbruk.

Ta gärna kort på hur du gjorde. Jag går i samma funderingar.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Provade göra som tjb tipsade om att limma fast band med spröten neråt fast när jag sen släppte ner takpannorna så vilade dom på spröten istället för på takfoten så det blev inget bra. Vände på dom med spröten upp och då kommer pannorna på sin plats samt att tyngden får bandet att ligga som det ska. Inget utrymme i kupan på pannorna nu. Återstår och se om fåglarna lyckas trycka sig igenom, dom är ju ganska mjuka.
Bifogar bild på hur det ser ut nu.

Alternativet är ju att sätta fast dom lite längre upp samt kanske spika. Vet dock inte om det är så bra idé att spika på sponten genom underlagsduken?

• Takpannor som vilar på ett svart plastband med spröt, monterat för fågelskydd på en vit takfot.
    Skapa konto
  • Installation av fågelskydd under takpannor, med spröt vända uppåt för korrekt placering av pannor och band.
    Skapa konto
Snyggt. Blir det inte svårt för vatten och ev. skräp som kommer på takpappen att passera ner i rännan då?

B branderik skrev:
Snyggt. Blir det inte svårt för vatten och ev. skräp som kommer på takpappen att passera ner i rännan då?
Jo det är ju inte helt fritt ner. Men kommer inte på någon annan lösning eftersom inte läkten går längre ner. Går ju inte förlänga läkten heller för det är byggt så takpannorna ska vila mot takfoten.
Tror visserligen inte det kommer in mycket fukt under takpannorna för taket är väldigt välgjort och tätt.
Har bara lagt ca 5 meter som test. Skulle vilja se hur det blir om jag vänder spröten utåt istället och placerar bandet ca 1 dm upp. Fast då behöver jag fästs det på något sätt. Vågar man sig på slå fast det med häftpistol?
Har bara lagt detta ca 5 meter som lite test

Efter att ha talat med TJB så kom vi fram till att detta är bästa lösningen i detta fall. Spröten lämpar sig bäst utåt så inte fåglar kan trycka sig in och sen riskera att inte komma ut igen. Får ha lite koll ibland på om det skulle samlas smuts eller fukt där. Tror dock inte det för i övrigt är taket väldigt helg och fint. Satte fast bandet med pappspik/häftpistol. Sitter väldigt bra nu och ska fåglar ta sig in får dom trycka på ordentligt.

• Spröt installerade under takpannor för att förhindra fåglar från att tränga sig in under taket.
    Skapa konto
  • Gilla
Josul
  • Laddar…
Jag har precis samma problem och har också klurat på någon bra lösning. Var faktiskt i kontakt med Benders för ett tag sen och det var väl i princip samma lösning som föreslogs då. Konstigt att man inte kan ta fram en produkt som är ämnad för konstruktionen med en takfotskil som pannorna vilar mot. Men jag har varit lite kluven till denna lösning. Men efter att ha läst denna tråd och tröttnat på allt skräp fåglarna drar med sig så ska jag köra på detta. Förra sommaren hade vi hade även problem med något slags lusliknande småkryp som kom in i huset. Källan måste ha varit fåglarna för det kryllade av dessa vid ett fågelbo.

Det borde ju vara lugnt att slå fast fågelbanden med häftklammer eller pappspik eftersom, precis som du skriver, taket är så pass tätt med pannorna. Känns som det ska komma ordentligt med vatten under takpannorna innan man får något problem med undertaket på grund av detta och skulle man få det så är man ju ändå ute vid takfoten.

L Lapp3n skrev:
Jag har precis samma problem och har också klurat på någon bra lösning. Var faktiskt i kontakt med Benders för ett tag sen och det var väl i princip samma lösning som föreslogs då. Konstigt att man inte kan ta fram en produkt som är ämnad för konstruktionen med en takfotskil som pannorna vilar mot. Men jag har varit lite kluven till denna lösning. Men efter att ha läst denna tråd och tröttnat på allt skräp fåglarna drar med sig så ska jag köra på detta. Förra sommaren hade vi hade även problem med något slags lusliknande småkryp som kom in i huset. Källan måste ha varit fåglarna för det kryllade av dessa vid ett fågelbo.

Det borde ju vara lugnt att slå fast fågelbanden med häftklammer eller pappspik eftersom, precis som du skriver, taket är så pass tätt med pannorna. Känns som det ska komma ordentligt med vatten under takpannorna innan man får något problem med undertaket på grund av detta och skulle man få det så är man ju ändå ute vid takfoten.
Jag drog även en sträng med montagelim på bandet som borde hjälpa till och täta.
Har ju inte sett en tendens till fukt under pannorna och det är ju ingen vidare lutning ändå pga takfotskilen så tror detta blir en bra lösning. Håller med om att det är lite konstigt att ingen verkar tagit fram något för denna konstruktion.
Men detta blir nog bra.
Trevlig helg!

• Gilla
senkomat och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.