Hej.

Vi har ett hus byggt 2010 jörnträ fridhem 136.
Enplans. Där är svackor i taket längst ner mot foten. Svårt att se men jag tycker det är de två tre nedersta raderna och bara längst ut mot vindskenorna.

Har varit uppe på vinden och kollat allt ser helt nytt ut där, takstolarna sitter på 110cm avstånd, traditionellt takkonstruktion med papp strö och bärläkt . allt rätt dimensionerat.

Normalt att det blir såhär?

Går endast att se när man står på mitten med stege och tittar ut mot sidorna.

Bild 1

• Närbild av ett tak med takpannor och en renoverad hängränna mot en bakgrund av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2

• Närbild på takpannor på ett hus med skog i bakgrunden.
    Skapa konto
Bild 3 i övrigt ser taket rakt o fint ut.

• Rakt och fint tak med betongpannor och skorsten i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag ser inget fel på bilderna men...
Har du kollat med en "linjal", dvs en lång bräda, om panntopparna ligger på en rät linje?
Som du säkert förstår måste den nedersta bärläkten vara lite högre än de övriga, eftersom de nedersta pannorna ligger direkt på den nedersta läkten, och inte ovanpå nästa panna.
Syfta, mät, och vid behov, skjut upp de nedersta pannorna och lägg på en tunn läkt så att lutningen blir riktig.

• Gilla
JohanTonde
  • Laddar…
Hej

Den nedersta pannraden är inte rak och den andra något svackig också jag har mätt men är svårt att mäta exakt ju.

Den enda defekt som jag tycker mig se och kan mäta är att den nedersta bärläkten har slagit sig lite så den är inte spikrak. Det ser jag om jag står på mitten av huset på stegen och tittar till höger. Då lutar den neråt lite.

Inifrån taket är stolar 100%, tätt byggda, spånt 100% rak osv.

jag jobbar med tak och ser inte vad problemet är

• Gilla
tergo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jag jobbar med tak och ser inte vad problemet är
Hej Pelle. Tack.
Det är svackor längst ut på sidorna men det kanske är normalt. Svackorna ser ut att bara vara de två nedersta raderna på sidorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.