J
Hej!

Har precis köpt en lekstuga med pulpettak.
Den levereras utan takbeklädnad. Tänkte köpa papp på typ byggmax. Jag vill helst inte ha pappspik synligt.

Någon som har tips om vad jag ska köpa/göra?

/Jocke
 
  • Illustration av en modern lekstuga med pulpettak, utan takbeklädnad, bredvid träd och en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Varför inte plåttak,kostar inte skjortan?
 
Rickard.
Trebolit glaciär 3, Läs och Följ monteringsbeskrivning noga så blir det bra. Allt du behöver till det finns på byggmax.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J
V volvo51 skrev:
Varför inte plåttak,kostar inte skjortan?
Har ingen uppfattning alls om vad det kan gå på?
 
Samma sak som Hornbachs variant Mataki självtäck 3. Är nog samma tillverkare och fabrik.

Har lagt en hel del sånt och det är väldigt simpelt. Det bör vara varmt och soligt så underlättar det rejält!

Skulle jag välja mellan svart och skiffergrå på Hornbach skulle jag ta det gråa. Det svarta är riktigt snyggt men ytmaterialet består av små riktigt vassa skärvor. Snyggt men sliter enormt på handskar och byxorna när man ligger på knä.

Men ett par kvadratmeter hinner man knappt märka det.
 
Fördelen med papp, anser jag, är att barnen förr eller senare kommer klättra upp där och då slipper ni att de trampar bubblor i hela taket. Samt att det är tyst och fint. Nackdelen är kanske att det möjligen kan gå hål om man trampar runt med en massa sten.

Till lekstuga skulle jag kört papp med så barnvänlig yta som möjligt.
 
J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Fördelen med papp, anser jag, är att barnen förr eller senare kommer klättra upp där och då slipper ni att de trampar bubblor i hela taket. Samt att det är tyst och fint. Nackdelen är kanske att det möjligen kan gå hål om man trampar runt med en massa sten.
Till lekstuga skulle jag kört papp med så barnvänlig yta som möjligt.
Tack för tipsen! Hoppas det dröjer några år med klättrandet :)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
J
Rickard. Rickard.ag skrev:
Trebolit glaciär 3, Läs och Följ monteringsbeskrivning noga så blir det bra. Allt du behöver till det finns på byggmax.
Är det underlagspapp, ytpapp eller båda två jag bör ha?
 
Man lägger underlagspapp först på råsponten. Det gör du oavsett om du ska ha plåt eller papp ovanpå.

Denna spikar du fast med överlapp.

Efter den lägger du ytpappen. Du börjar nerifrån och klistrar första mot fotplåt som du har längst ner, sen lägger du nästa rad så den täcker första radens skuvar/brickor. (Mataki självtäck). Finns arbetsinstruktioner på exakt hur man ska göra. Om inte på Hornbach så på matakis hemsida.

De funkar på liknande sätt allihop, skillnaden består möjligen i hur man fäster. om det är spik, skruv/bricka osv. samt hur man klistrar fast längst ner mot plåten.

Monterade förresten 15 kvadrat sånt för nån vecka sedan. Tog en lugn arbetsdag för två amatörer inkl råspont, fotplåt, underlagspapp, ytpapp, hängrännor, vindskivor och lite plåt på det.

Man behöver lite trekantsläkt, 45x45 regel och så längst ut mot vindskivorna om det inte redan finns. Man lägger pappen upp på dessa så man får en sarg.
 
  • Gilla
jessie_2022 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Glaciär är en ytpapp och den bör ligga på ett underlag.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
V
J JFreemountain skrev:
Har ingen uppfattning alls om vad det kan gå på?
Bara några hundringar.
 
V volvo51 skrev:
Bara några hundringar.
Några hundringar per vad? Kvadratmeter? Stuga?

Bara plåten går på en hundring per kvadrat. Sen tillkommer underlagspapp, skruv, tätningsprofiler, plåt till vindskivor mm. Lite verktyg behövs också om man inte redan har plåtsaxar och liknande. Skulle nog säga att plåttak och papptak handlar om i princip samma pengar, om man inte ska ha ett helt bart plåttak utan papp/råspont mm under. Då är såklart plåttak billigt.
 
J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man lägger underlagspapp först på råsponten. Det gör du oavsett om du ska ha plåt eller papp ovanpå.

Denna spikar du fast med överlapp.

Efter den lägger du ytpappen. Du börjar nerifrån och klistrar första mot fotplåt som du har längst ner, sen lägger du nästa rad så den täcker första radens skuvar/brickor. (Mataki självtäck). Finns arbetsinstruktioner på exakt hur man ska göra. Om inte på Hornbach så på matakis hemsida.

De funkar på liknande sätt allihop, skillnaden består möjligen i hur man fäster. om det är spik, skruv/bricka osv. samt hur man klistrar fast längst ner mot plåten.

Monterade förresten 15 kvadrat sånt för nån vecka sedan. Tog en lugn arbetsdag för två amatörer inkl råspont, fotplåt, underlagspapp, ytpapp, hängrännor, vindskivor och lite plåt på det.

Man behöver lite trekantsläkt, 45x45 regel och så längst ut mot vindskivorna om det inte redan finns. Man lägger pappen upp på dessa så man får en sarg.
Ska bli intressant att se hur tillverkaren av stugan hade tänkt med pappen. Känns som jag kommer få komplettera med en del grejer!
 
J JFreemountain skrev:
Ska bli intressant att se hur tillverkaren av stugan hade tänkt med pappen. Känns som jag kommer få komplettera med en del grejer!
Ja, de bör nog specificera hur de "avslutar". Alltså, ingår råspont? Grundpapp kanske? Så att det är en tät konstruktion, men att ni själva får välja om det ska vara ytpapp, plåt, pannor eller vad man nu vill.
 
J JFreemountain skrev:
Ska bli intressant att se hur tillverkaren av stugan hade tänkt med pappen. Känns som jag kommer få komplettera med en del grejer!
Vi köpte lekstuga av Polhus för 2 år sen tror jag. Vart väl ganska bra till sist men vi fick improvisera med vissa saker. Sen har skruvarna till dörrhandtaget rostat. Det känns lite B:D
 
  • Gilla
JFree
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.