Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Samma sak som Hornbachs variant Mataki självtäck 3. Är nog samma tillverkare och fabrik.
Har lagt en hel del sånt och det är väldigt simpelt. Det bör vara varmt och soligt så underlättar det rejält!
Skulle jag välja mellan svart och skiffergrå på Hornbach skulle jag ta det gråa. Det svarta är riktigt snyggt men ytmaterialet består av små riktigt vassa skärvor. Snyggt men sliter enormt på handskar och byxorna när man ligger på knä.
Men ett par kvadratmeter hinner man knappt märka det.
Har lagt en hel del sånt och det är väldigt simpelt. Det bör vara varmt och soligt så underlättar det rejält!
Skulle jag välja mellan svart och skiffergrå på Hornbach skulle jag ta det gråa. Det svarta är riktigt snyggt men ytmaterialet består av små riktigt vassa skärvor. Snyggt men sliter enormt på handskar och byxorna när man ligger på knä.
Men ett par kvadratmeter hinner man knappt märka det.
Fördelen med papp, anser jag, är att barnen förr eller senare kommer klättra upp där och då slipper ni att de trampar bubblor i hela taket. Samt att det är tyst och fint. Nackdelen är kanske att det möjligen kan gå hål om man trampar runt med en massa sten.
Till lekstuga skulle jag kört papp med så barnvänlig yta som möjligt.
Till lekstuga skulle jag kört papp med så barnvänlig yta som möjligt.
Tack för tipsen! Hoppas det dröjer några år med klättrandetTomtom79 skrev:
Fördelen med papp, anser jag, är att barnen förr eller senare kommer klättra upp där och då slipper ni att de trampar bubblor i hela taket. Samt att det är tyst och fint. Nackdelen är kanske att det möjligen kan gå hål om man trampar runt med en massa sten.
Till lekstuga skulle jag kört papp med så barnvänlig yta som möjligt.
Man lägger underlagspapp först på råsponten. Det gör du oavsett om du ska ha plåt eller papp ovanpå.
Denna spikar du fast med överlapp.
Efter den lägger du ytpappen. Du börjar nerifrån och klistrar första mot fotplåt som du har längst ner, sen lägger du nästa rad så den täcker första radens skuvar/brickor. (Mataki självtäck). Finns arbetsinstruktioner på exakt hur man ska göra. Om inte på Hornbach så på matakis hemsida.
De funkar på liknande sätt allihop, skillnaden består möjligen i hur man fäster. om det är spik, skruv/bricka osv. samt hur man klistrar fast längst ner mot plåten.
Monterade förresten 15 kvadrat sånt för nån vecka sedan. Tog en lugn arbetsdag för två amatörer inkl råspont, fotplåt, underlagspapp, ytpapp, hängrännor, vindskivor och lite plåt på det.
Man behöver lite trekantsläkt, 45x45 regel och så längst ut mot vindskivorna om det inte redan finns. Man lägger pappen upp på dessa så man får en sarg.
Denna spikar du fast med överlapp.
Efter den lägger du ytpappen. Du börjar nerifrån och klistrar första mot fotplåt som du har längst ner, sen lägger du nästa rad så den täcker första radens skuvar/brickor. (Mataki självtäck). Finns arbetsinstruktioner på exakt hur man ska göra. Om inte på Hornbach så på matakis hemsida.
De funkar på liknande sätt allihop, skillnaden består möjligen i hur man fäster. om det är spik, skruv/bricka osv. samt hur man klistrar fast längst ner mot plåten.
Monterade förresten 15 kvadrat sånt för nån vecka sedan. Tog en lugn arbetsdag för två amatörer inkl råspont, fotplåt, underlagspapp, ytpapp, hängrännor, vindskivor och lite plåt på det.
Man behöver lite trekantsläkt, 45x45 regel och så längst ut mot vindskivorna om det inte redan finns. Man lägger pappen upp på dessa så man får en sarg.
Några hundringar per vad? Kvadratmeter? Stuga?V volvo51 skrev:
Bara plåten går på en hundring per kvadrat. Sen tillkommer underlagspapp, skruv, tätningsprofiler, plåt till vindskivor mm. Lite verktyg behövs också om man inte redan har plåtsaxar och liknande. Skulle nog säga att plåttak och papptak handlar om i princip samma pengar, om man inte ska ha ett helt bart plåttak utan papp/råspont mm under. Då är såklart plåttak billigt.
Produkter som diskuteras: "plåtsaxar"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Ska bli intressant att se hur tillverkaren av stugan hade tänkt med pappen. Känns som jag kommer få komplettera med en del grejer!Tomtom79 skrev:
Man lägger underlagspapp först på råsponten. Det gör du oavsett om du ska ha plåt eller papp ovanpå.
Denna spikar du fast med överlapp.
Efter den lägger du ytpappen. Du börjar nerifrån och klistrar första mot fotplåt som du har längst ner, sen lägger du nästa rad så den täcker första radens skuvar/brickor. (Mataki självtäck). Finns arbetsinstruktioner på exakt hur man ska göra. Om inte på Hornbach så på matakis hemsida.
De funkar på liknande sätt allihop, skillnaden består möjligen i hur man fäster. om det är spik, skruv/bricka osv. samt hur man klistrar fast längst ner mot plåten.
Monterade förresten 15 kvadrat sånt för nån vecka sedan. Tog en lugn arbetsdag för två amatörer inkl råspont, fotplåt, underlagspapp, ytpapp, hängrännor, vindskivor och lite plåt på det.
Man behöver lite trekantsläkt, 45x45 regel och så längst ut mot vindskivorna om det inte redan finns. Man lägger pappen upp på dessa så man får en sarg.
Ja, de bör nog specificera hur de "avslutar". Alltså, ingår råspont? Grundpapp kanske? Så att det är en tät konstruktion, men att ni själva får välja om det ska vara ytpapp, plåt, pannor eller vad man nu vill.J JFreemountain skrev:
Vi köpte lekstuga av Polhus för 2 år sen tror jag. Vart väl ganska bra till sist men vi fick improvisera med vissa saker. Sen har skruvarna till dörrhandtaget rostat. Det känns lite BJ JFreemountain skrev:
