Ska fixa tak.

Just nu ser det ut så här:

Glesa brädor - takspån I dåligt skick - Bärläkt I värre skick - tegelpannor

Skulle vilja byta ut takspånet mot något annat skyddande lager. Går det bra att lägga takpapp på de glesa brädorna (ca 2-5cm springa) sen strö, Bärläkt och de gamla pannorna?

Ska isolera taket innifrån

Redigerat:
tompax
Jonas Jonsson Jonas Jonsson skrev:
Ska fixa tak.

Just nu ser det ut så här:

Glesa brädor - takspån I dåligt skick - Bärläkt I värre skick - tegelpannor

Skulle vilja byta ut takspånet mot något annat skyddande lager. Går det bra att lägga takpapp på de glesa brädorna (ca 2-5cm springa) sen strö, Bärläkt och de gamla pannorna?

Ska isolera taket innifrån
Nej, du kan inte sätta vanlig underlagspapp på det. Dels skall takpappen spikas i sicksack, varför där måste finnas ett bra underlag att spika i, dels vill du spika dit läkt, och då måste det också finnas ett bra underlag.

Det finns speciella takdukar man kan använda, som exempelvis Divoroll. Då kan det vara öppet under så att säga, ingen råspont behövs. Då fungerar det med glipor emellan råsponten.
Men när du väl spikar ströläkten måste du ändå känna på duken var du spikar så du inte spikar i luft under. För då punkterar du duken på ett ställe där vatten lättare kan rinna in. Du måste alltid spika där det finns underlag. Men med sådan duk bör du lätt känna var du har råspontsunderlag och inte.

tompax tompax skrev:
Nej, du kan inte sätta vanlig underlagspapp på det. Dels skall takpappen spikas i sicksack, varför där måste finnas ett bra underlag att spika i, dels vill du spika dit läkt, och då måste det också finnas ett bra underlag.

Det finns speciella takdukar man kan använda, som exempelvis Divoroll. Då kan det vara öppet under så att säga, ingen råspont behövs. Då fungerar det med glipor emellan råsponten.
Men när du väl spikar ströläkten måste du ändå känna på duken var du spikar så du inte spikar i luft under. För då punkterar du duken på ett ställe där vatten lättare kan rinna in. Du måste alltid spika där det finns underlag. Men med sådan duk bör du lätt känna var du har råspontsunderlag och inte.
Brädorna är ju väldigt breda och springorna inte alls breda. Om jag bara håller koll på var springorna är skulle det fungera då?

tompax
Brädorna är ju väldigt breda och springorna inte alls breda. Om jag bara håller koll på var springorna är skulle det fungera då?
Nej. Att hålla koll på brädorna på det viset är en omöjlighet. Det räcker att en spik hamnar någon millimeter fel så det tar där det inte finns något underlag, så får du ett hål rätt in där vatten kan rinna in. Sådana missar kommer du få säkert hundratals på hela taket, som därmed blir perforerat.

Det skall vara spontad råspont under vanlig underlagspapp.

tompax tompax skrev:
Nej. Att hålla koll på brädorna på det viset är en omöjlighet. Det räcker att en spik hamnar någon millimeter fel så det tar där det inte finns något underlag, så får du ett hål rätt in där vatten kan rinna in. Sådana missar kommer du få säkert hundratals på hela taket, som därmed blir perforerat.

Det skall vara spontad råspont under vanlig underlagspapp.
Tack jättemycket för bra råd. Hittade lite takspån i ett föjs så tänkte laga spåntaket där det har ruttnat sen på med pannorna igen. Mellan pannorna och spånor är det endast en Bärläkt. Ska det vara Ströläkt på spåntaket? Så inte skit och vatten stannar upp. Tack på förhand

tompax
Tack jättemycket för bra råd. Hittade lite takspån i ett föjs så tänkte laga spåntaket där det har ruttnat sen på med pannorna igen. Mellan pannorna och spånor är det endast en Bärläkt. Ska det vara Ströläkt på spåntaket? Så inte skit och vatten stannar upp. Tack på förhand
Ja ströläkt måste du alltid ha, exakt av den anledningen som du skriver, att vatten och skräp inte står där och låter bärläkten ruttna upp.

Ja ströläkt behövs definitivt. Det fanns inte på några av mina tak, gamla spåntak man lagt tegel på. Lättrivet beskriver bäst skicket på läkten och spånet runt läkten.
Fråga din bygghandel, jag hittade till ett tak en armerad diffusionsöppen duk som var godkänd ovanpå spåntak. Det är 7-8 år sedan så kommer inte ihåg beteckningen. Med mycket tur kan jag kanske hitta kvittot om intresse finns.
Ett annat tak lade jag oljehärdad masonit ovanpå ett helt slut spåntak, sedan läkt och i mitt fall plåt ovanpå masoniten. Den metoden rekommenderar jag inte. Var ett bök att hitta var man skulle spika och att få läkten någotsånär rak.

10 mm konstruktionsplywood kan vara ett bra underlag för takpappen.
Och då kan man fästa strö- och bärläkten där det passar.
Skruv rekommenderas.

• Gilla
tompax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.