F
Planerar ett bygge av ett skärmtak över en uteplats. Skärmtaket ansluter till husets gavel och ska gå från hörnet till gavelns mitt med ett pulpettak som följer lutning på husets sadeltak. Vi har fjällpanel på huset och jag behöver råd på hur man bäst ansluter skärmtaket till fasaden när anslutningen Handritad skiss av skärmtak i anslutning till hus med dimensioner och alternativa anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som i detta fallet går diagonalt över fasadpanelen. Prio är att inte sabba fasaden. Själva skärmtaket ska täcka en utematplats som är vädertålig. Husets tak har ett utstick på ca 50 cm. Jag funderade på om man kan lämna en glipa på 10-15 cm mot fasaden (Alt B i skissen) - ställa skärmtaket på stolpar och bara gå emot på två punkter för att där få lite stadga i konstruktionen. Vad tror ni?

tompax
F Frågan skrev:
Planerar ett bygge av ett skärmtak över en uteplats. Skärmtaket ansluter till husets gavel och ska gå från hörnet till gavelns mitt med ett pulpettak som följer lutning på husets sadeltak. Vi har fjällpanel på huset och jag behöver råd på hur man bäst ansluter skärmtaket till fasaden när anslutningen [bild] som i detta fallet går diagonalt över fasadpanelen. Prio är att inte sabba fasaden. Själva skärmtaket ska täcka en utematplats som är vädertålig. Husets tak har ett utstick på ca 50 cm. Jag funderade på om man kan lämna en glipa på 10-15 cm mot fasaden (Alt B i skissen) - ställa skärmtaket på stolpar och bara gå emot på två punkter för att där få lite stadga i konstruktionen. Vad tror ni?
Du måste få lite styrning i konstruktionen. Ett tak på det viset kan inte bara stå på 4 stolpar utan att riskera att välta i en storm. Antingen måste där finnas fler diagonalstöttor, eller så måste den förankras ordentligt i fasaden. Jag tror dock du behöver både och.

Men vad gäller anslutning av taket. Om det inte bekymrar dig att det kan regna in mellan fasad och tak så behöver det ju inte anslutas. Men du får räkna med att det kan droppa där, så när det regnar blir det inte så mysigt att gå in och ut där.
Och det i sin tur kanske motarbetar syftet med tak lite grand?
Tänker lite högt bara :)

F
Bra med höga tankar :D
Jo det kommer att blåsa en del eftersom huset ligger vid havet. Därför har jag väl gett upp tanken på att det ska kunna vara torrt under taket när det blåser. Mera tänkt som regnskydd för middagsgäster vid någorlunda ok "sitta ute väder" samt kunna fästa infravärmare m.m.
Vi har ingen dörr eller fönster på den biten av gaveln så inget sånt problem.
Men du tar upp mitt andra bryderi och det är stabiliteten på konstruktionen. Designmässigt vill jag helst ha stolpar med en tunn "takskiva" ovanpå. Sen inser jag att man behöver kompromissa om man vill att taket ska finnas kvar efter höststormarna :worried:

Det är nog inte omöjligt att ansluta till fasaden, under förutsättning att det går att hitta stabilt underliggande regelverk. Med tanke på avståndet så hade jag försökt få till åtminstone tre punkter.

Kan man tänka sig någon form av spaljé på yttersidan, som styvar upp lösningen? Kanske ett armeringsnät?

F
Vill helst inte stänga någon av väggarna eftersom de ger utsikt eller solinsläpp. Se bild.
Trädäcket är mellan en och två meter ovan mark och stolparna går genom trädäcket ned till fäste i stolpsko/berg. I trädäcksplanet tänker jag fästa stolparna i reglar/bärlina. Hoppas att det tillsammans med en bra infästning av tre bärlinor i vägg, två stolpar per bärlina samt 18 eller 21 mm k- plyfa i tak bör ge stabilitet Skruvar plyfan i tvärgående reglar cc 60. Fäster reglarna i balkskor i de yttre bärlinorna och låter de ligga ovanpå bärlinan i mitten. Vad tror ni?
Skiss av trädäck med stolpar och anvisningar för solinsläpp och utsikt, markerad riktning för lunch- och kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.