Hej,

Igår när det regnade så upptäckte vi att det droppade vatten från ett märkligt ställe, första tanken var stop i stuprännan. Efter närmare kontroll ser det ut som att vatten taget sig in under tegelpannorna och rinner ut under både tegelpannor och stupränna.

Bilder : https://imgur.com/a/tPikzhP

Gick en sväng runt huset och kunde inte se liknande fenomen någon annanstans.

Konstruktionen på taket är plywoodskiva, 10 mm ströläkt, bärläkt och takpanna, d.v.s takpapp saknas och ströläkt är lägre än vanligt.

Jag antar att vatten inte ska komma ut här merän om något är fel?

Den takkonstruktionen bygger på att det i princip inte ska komma in nåt vatten under pannorna, det är av yttersta vikt att allt är helt och tätt. Gå upp och kolla av taket.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Lyfte på ett par pannor hot hittade vilken panna som släppte igenom vatten. Det sitter mossa på de flesta pannor, så även på denna vilket visade sig dölja ett hål.

Bilder : https://imgur.com/a/VEWMBqF

La även till en bild som visar hur det ser ut under den specifika pannan. Även om det kändes fuktigt så åkte man inte rakt igenom så troligen behöver jag inte göra mer här.

Man kan såklart konstatera att det börjar bli dags att byta taket men det får komma lite längre fram, så länge är det underhåll som gäller.

På ett vis är jag glad att det inte ligger takpapp här, tar sig vatten väl under trasigt takpapp så verkar det såvrt att få det att torka upp.

Takpappen går det sällan hål på, skitkostruktion det där tyvärr...

Lägg upp bilder direkt i forumet så försvinner dom inte sen.
Men det där taket börjar sjunga på sista versen, fundera på hur du ska gå vidare sen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Takpappen går det sällan hål på, skitkostruktion det där tyvärr...
De bästa takpappen anges hålla i 50 år om jag mins rätt, vad som händer sen vet jag inte men jag tycker mig minnas sett folk som monterat ner tak där man sett takpappet i stora flagor. Och spontant känns det som att om fukt tar sig in under papp som inte är helt upprivet så är risken stor att fukten stannar kvar? Men detstämmer kanske inte.

Iallafall så är det mycket riktigt en skitkonstruktion på vårt hus, troligen så det blir när man försöker bygga snabbt och billigt.

Stefan N Stefan N skrev:
Lägg upp bilder direkt i forumet så försvinner dom inte sen.
Men det där taket börjar sjunga på sista versen, fundera på hur du ska gå vidare sen.
Jo, vi har planer på att byta taket och vi har haft företag som tittar på det. Känslan från dem är dock att nuvarande tak håller säkert 5-10 år till. Vår tanke är att byta taket inom par år och priset ser ut att ligga på 150 000 - 200 000 kr.

Jodå, det håller nog bra länge till. Håll koll på undertaket, inspektera vinden minst 1ggn/år.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.