Hej!

Jag behöver lite råd och moraliskt stöd inför takbyte i sommar. Vi har ett gammalt aluminiumtak spikat direkt på gammalt spåntak som i sin tur ligger på ett lite glest lagt brädtak, alltså inte spåntat.

Nu är plåten slut och behöver bytas ut och många olika alternativ har diskuterats. Det jag nu funderar på är att regla upp med strö och bärläkt på det gamla plåttaket och använda det som underlagstak. Spånet under det gamla taket är inte i bra skick men däremot verkar det vara helt torrt. Vi har inte heller sett någon tendens till läckage någonstans

Men är det en bra idé eller finns det några hakar med att spika upp ett nytt plåttak på ett gammalt?

/Mats

inte alls dum ide.enkelt och billigt snabbt och bra. gjorde ettsånt jobb på em sommarstuga i höstas. tog långa skruv och skruvade rakt igenom aluminiumplåten i topparna rakt ner i reglarna under. blev riktigt bra och stabilare än det var innan.

Tack för svaret! Men hänger inte med helt och hållet. Jag har läst om att man bör skruva ströläkt längs dalen på plåten och sedan bärläkt. Menar du att man kan hoppa över ströläkten och fästa bärläkten direkt tvärs över plåten. Eller fattar jag fel? På mitt tak är det inte mycket till reglar under plåten, bara tunna bärläkt så man kan säga att plåten ligger direkt på spånet.

Håller det att skruva i takrotet eller bör man pricka takstolarna? Jag har kollat och flera takstolar ligger precis under topparna på plåten. Hade ju varit bättre om dalarna legat över takstolarna om man ska dra fast ströläkt.

Hur jag än gör behöver taket riktas upp och då undrar jag vad man lämpligast pallar upp läkten med; masonit, trä, tjärpapp...? Vad är hållbarast och bäst?

/Mats

ja aluminiumplåten funkar ju som ströläkt och ja man måste träffa takstolarna annars lyfter hela taket vid storm om man har otur. rikta taket gör du med både masonite å trä beroende på hur mycket det behövs.

Det låter ju enkelt om det går att göra så och samtidigt blir det väl lättare att träffa takstolen om man inte behöver skruva precis i profilbotten. Helt plötslig känns inte takbytet inte så oöverstigligt längre. Behöver man ngn speciell dim. på bärläkten om man gör så. Tänkte om den behöver vara lite bredare för att sprida ut lasten på aluminiumplåten.

/Mats

tänk på att ta så tjock läkt att plåtskruvarna inte går igenom. Alltså använder du 4,8x35 farmarskruv så ha regeltjocklek på minst 35 så skruven inte går igenom.

å berätta gärna hur det går när du börjar....

Bra att du påminde om det för bärläkten behöver väl annars inte vara så kraftig då varje profiltopp i gamla plåten fungerar som ströläkt. Jag har sett att Plannja säljer en bärläkt av plåt som man kan skruva i den gamla plåten. Men jag tycker att det känns lite mer osäkert speciellt då det är mjuk aluminiumplåt som det ska skruvas i.

Har du tips på var jag hittar lämplig skruv till bärläkten. Den bör ju vara ganska lång för att nån ner i takstolarna.

Jo ska försöka komma ihåg att rapportera om hur det går. Jag kommer att sätta igång på allvar 18:e juli då semestern börjar. Men förmodligen tjuvstartar jag nog lite innan och när man väl kommit igång börjar nog plåtarna åka upp också. Det gör ju inget om det blir utdraget nu när jag inte behöver oroa mig för regn.

/Mats

Vår plåtslagare gjorde just så. 2x4 läkt ovanpå den gamla korrugerade plåten och sedan ny plåt på denna.

Det blev hur bra som helst förutom att mobilmottagningen blev om möjligt ändå sämre än tidigare. :)

Hej igen!

Jag har nu byggt ställning på ena sidan och börjat besiktiga taket så smått. Under plåten ligger ett kruttort gammalt spåntak. Söndertortkat men ínga spår av röta eller mögel.

Men ett litet problem som jag funderar på hur jag ska lösa är att det två nedersta råspontbrädorna behöver bytas. Då är fråga hur jag ska komma åt dem. Det ena alternativet är att dra ur alla spikar som håller de nedre plåtarna och styra upp dem så att jag kommer åt.

Det andra alternativet är att jag helt sonika tar en cirkelsåg och kapar av c:a 30 cm så att jag kommer åt. Sedan lägger jag takpapp som jag skjuter in under den gamla plåten. Naturligtvis får jag fixa till kanten på plåten så att den inte skär hål i pappen. Ovan på pappen tänker jag att jag lägger korta ströläkt i samma höjd som gamla plåten. En farhåga som möjligen är obefogad är att spånet ska nöta hål på pappen men å andra sidan borde den ligga ganska stilla fastklämd av plåten.

Ett problem i kråksången är att jag behöver byta en en underlagsplåt och det verkar inte så lätt att hitta någon sinusformad aluminiumplåt. Detta skulle jag slippa med takpappmetoden.

Mvh Mats

Hej och Tack för svar.

Det visade sig vara lättare än jag trodde att dra dra ur spiken ur plåten så jag har dragit ut all spik i de nedre plåtarna och sedan skjutit upp dem en bit.

Just nu funderar jag på hur jag skall få en snygg lösning där råsponten vid takfoten möter de längstgående bräderna i taksprånget på gavlarna. Det gick inte att få tag i samma bredd på panelen som satt där innan så det stämmer inte i hörnet där brädorna möts. Man har alltså använt en panel med avfasade kanter som råspånt på den del som skjuter ut. Ibland funderar jag på om jag ska klä in takfot och gavelsprång.

/Mats

Väcker liv i tråden om det går?

Jag har ett tak med tp45 och för att göra det enkelt så funderar jag på att lägga ett tp20 ovanpå och skruva i tp45-plåten. Plåten ligger på en carport och ett förråd där det läcker in vatten i skruvhålen.

Se bild hur jag har tänkt. Finns det några problem att göra såhär när man skruvar i topparna? Borde bli starkt?
Schematisk illustration av takplåt med måttangivelser och skruvpositioner för att förhindra läckage på en carport och ett förråd.

L Lennart79 skrev:
Väcker liv i tråden om det går?

Jag har ett tak med tp45 och för att göra det enkelt så funderar jag på att lägga ett tp20 ovanpå och skruva i tp45-plåten. Plåten ligger på en carport och ett förråd där det läcker in vatten i skruvhålen.

Se bild hur jag har tänkt. Finns det några problem att göra såhär när man skruvar i topparna? Borde bli starkt?
[bild]
Kanske... bortsett från risker med skav och spaltkorrosion mellan plåtarna tror jag största problemet att få det på plats... jag vet inte att toleranserna på tp45 och tp20 är så små att det kommer att funka.

/ATW

Tack för svaret.

Provar med att byta ut skruvarna först och ser om det läcker in efter det. Om det gör det får det bli plåtbyte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.