Hejsan!

Ska byta tak på mitt och sambons hus. Ska ej göra jobbet själva.

Men har en fundering kring vilket plåttak vi ska ha, vi väljer mellan Armat Galant 510 eller Lindab Båstad, i svart.

Vi ska lägga det nya taket ovanpå vårt gamla eternittak.


Vilket märke är egentligen bäst?
Har en vanlig 1 plansvilla med skorsten.

Vad är det för skillnader mellan märkena? Hur håller färgen på taket?
Är de lätta att arbeta med?

Lindab är ju känt men har aldrig hört talas om armat, men det säljs på Karl hedin.
Men Lindabs svarta tak har en skrovlig yta samt är ganska blankt, vilket jag ej gillar.
Armat är ganska plant samt mattare.

Men givetvis spelar inte enbart utseendet roll i detta val..

Så hjälp mig!!
 
Gillar Lindab mer då det är svenskt och plåten görs av SSAB.
Armat är störst på lackad plåt i eruopa men har också haft mycket problem med sin lackning.
 
Ta det som ser bäst ut.
Men bygg inte in eterniten, ta ner skiten och gör.om undertaket.också.
 
MultiMan
En anekdot: Av olika anledningar så fick jag både finska Ruukki (har väl bra rykte? Lite mattare i ytan, kändes tjockare) och Lindab när jag skulle byta tak för 13 år sedan. Tyvärr passade de inte alls ihop, borde takläggarna förstått direkt, så allt fick läggas om, nu till Lindab efter mitt beslut.

Detta gjorde att jag hade diverse använda plåtar över som jag använde till annat.

Ruukki började rosta vid skruvhål redan efter 5-6 år. Lindab kan ha grova repor utan färg, mängder med skruvhål men ändå har de inte rostat efter 13 år. Fortfarande blankt med zink i reporna. Ruukki färg var tjockare men vad hjälper det när underbehandlingen verkar sämre?

Kort sagt: Lindab är svenskt och av utmärkt kvalitet!

Edit: Plannja var det som enligt mina undersökningar är bäst och vissa delar av taket är Plannja som ränndalar och stuprännor/rör, men att inte hela taket blev det var beroende av priset. Skiljde typ 30kr/m2 vid det tillfället för samma plåtsort.
 
richardtenggren
MultiMan MultiManOriginal skrev:
En anekdot: Av olika anledningar så fick jag både finska Ruukki (har väl bra rykte? Lite mattare i ytan, kändes tjockare) och Lindab när jag skulle byta tak för 13 år sedan. Tyvärr passade de inte alls ihop, borde takläggarna förstått direkt, så allt fick läggas om, nu till Lindab efter mitt beslut.

Detta gjorde att jag hade diverse använda plåtar över som jag använde till annat.

Ruukki började rosta vid skruvhål redan efter 5-6 år. Lindab kan ha grova repor utan färg, mängder med skruvhål men ändå har de inte rostat efter 13 år. Fortfarande blankt med zink i reporna. Ruukki färg var tjockare men vad hjälper det när underbehandlingen verkar sämre?

Kort sagt: Lindab är svenskt och av utmärkt kvalitet!
Idag är ju även Ruukki "svenskt" ;)
 
MultiMan
Ja, det är möjligt, som jag förstod var det finskt för 13 år sedan och plåten såg helt annorlunda ut än både Plannja och Lindab. Mina Lindab-plåtar är stämplade "SSAB" på baksidan, så de är absolut svenska. Vill minnas att det var samma med Plannja.

Edit: https://www.ruukki.com/swe/b2b/om-ruukki

"I vår portfolio ingår varumärkena Ruukki och Plannja som är tillgängliga dels via våre egna försäljningskontor men också genom ett omfattande nätverk av samarbetspartners, återförsäljare och serviceställen.

Vi är en division inom SSAB, som är ett Norden- och USA-baserat stålföretag med verksamhet i över 50 länder. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.com"

Där ser man!
 
Enterprise
Flislisan Flislisan skrev:
Hejsan!

Ska byta tak på mitt och sambons hus. Ska ej göra jobbet själva.

Men har en fundering kring vilket plåttak vi ska ha, vi väljer mellan Armat Galant 510 eller Lindab Båstad, i svart.

Vi ska lägga det nya taket ovanpå vårt gamla eternittak.


Vilket märke är egentligen bäst?
Har en vanlig 1 plansvilla med skorsten.

Vad är det för skillnader mellan märkena? Hur håller färgen på taket?
Är de lätta att arbeta med?

Lindab är ju känt men har aldrig hört talas om armat, men det säljs på Karl hedin.
Men Lindabs svarta tak har en skrovlig yta samt är ganska blankt, vilket jag ej gillar.
Armat är ganska plant samt mattare.

Men givetvis spelar inte enbart utseendet roll i detta val..

Så hjälp mig!!
Nyfiken vilken tillverkare du till slut valde och resultatet så här efter 2 år?
 
Hejsan!
Ett tipps eller ett par. ladda gärna hem materialspecifikationer samt läggningsanvisningar från respektive så får ni kanske lite mera att ta ställning till. Det kan skilja i tjocklek, läggningsbredd/längd. Sedan spelar det också kanske roll ifall det finns tillgänglighet till samma kulör som kommer att bli på resterande garneringsbeslag. Dvs all plåt från samma tillverkare för ett enhetligt uttryck.
 
Enterprise
Noramasen Noramasen skrev:
Hejsan!
Ett tipps eller ett par. ladda gärna hem materialspecifikationer samt läggningsanvisningar från respektive så får ni kanske lite mera att ta ställning till. Det kan skilja i tjocklek, läggningsbredd/längd. Sedan spelar det också kanske roll ifall det finns tillgänglighet till samma kulör som kommer att bli på resterande garneringsbeslag. Dvs all plåt från samma tillverkare för ett enhetligt uttryck.
Absolut, vilket jag också har gjort.

Är dock nyfiken på resultatet av TS frågeställning
 
Ska man lägga plåttak så rekomenderar jag kami terra plegel.
Jag vet inte men bor man i del av landet där det blir mycket snö på taket så är det perfekt, man slipper snörasskydd.
Såna där rutschkanor vill man inte ha på vintern :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.