Har nog bestämt mig för att byta takpappen på bastun/förrådet som ligger i anslutning till radhuset. Har läckt in ordentligt vid vid en av väggarna i bastun och flera väggbalkar är täckta av vitmögel. Vill därför ta bort takpappen och även lyfta på några av råspontens plankor för att se om detsamma har hänt i förrådet, utan att slippa riva både gips skiva och innervägg.

Så har lite frågor:
- bästa sättet att ta bort gammalt papptak? Kofot?

- tips på tillvägagångssätt för att lägga nytt papptak?

- Förstått att man lägger dels en underpapp sedan en ytskiktspapp. Använder man asfaltklister och nubb för att fästa de båda eller gäller det bara ytskiktet? Något mer man bör tänka på när man lägger på respektive lager?

- Lägger man remsorna uppifrån och ned, det vill säga från högsta punkten till lägsta?

- tips på bra underlags och ytskikts takpapp?

Rickard.
1. Kofot, (ev. barkspade) och hammare är en bra början.

2.&3.&4. Man följer monteringsbeskrivning på den papp man väljer.

5. Matakis självtäck och trebolit 3 är bra, svensktillverkad kvalitétspapp med största fördelen (iaf jämfört med vissa) att den monteras med skruv vilket slår pappnubb på alla sätt och vis. Underlagspapp rekommenderar jag alltid en lite bättre papp än tillverkarna. Yap2200 är mycket enklare att lägga än yam2000 och även om den är procentuellt mycket dyrare så blir det inte så stora summor på små projekt.

Redigerat:
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
Bästa sättet att få bort gammal papp och spik är att ta bort hela råsponten! Om ytan inte är så stor så är kostnaden för nya spontluckor inte så stor och det går garanterat fortare. Ska du dessutom lyfta på en del av råsponten så får du ju göra en del av jobbet i alla fall.
Jag förordar papp med klisterkant, den är mycket enklare att lägga utan att få veck och det känns principiellt bättre att inte ha spik genom båda lagren papp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.