Hej, jag ska bygga ett entrétak för att skydda nymonterad ytterdörr & fönster. Hur mycket bör taket sticka ut från fasaden för att ge ett bra skydd? Sånna där färdiga, eller många av dem ser ju ut att bygga ut typ 800-1000mm från vägg. Tycker att det känns aningen lite?

Solen ligger på från morgon till eftermiddag nu på sommaren.
Taket kommer bli täckt, 0% ljusgenomsläpp
Taket blir av skärmtyp och kommer att börja ca 500mm ovan dörr & fönster.

/Olle
 
Fick gå på känsla, blev 1120mm ut från vägg + hängränna. Borde bli typ 1250mm.
Ser inte överdrivet stort ut och borde skydda skapligt, om någon skulle undra.
/Olle
 
Nåja, det är ju inte bara solen, utan framför allt regnet man vill sydda entrén från.
Och när det regnar i 45° så behövs det kanske lite större än dörrens bredd,
både på längden och på tvären.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.