Har fått in en läcka i bastun som ligger i anslutning till radhuset. Vatten har läckt in och gjort isoleringen dyngsur och även runnit längst med väggen. Två balkar i väggen behöver bytas pga. att de har fått vitmögel på sig och virket har blivit murket. Råsponten är fuktig men inga spår av mögel, kan nog torka ut bra på ett par dagar. Behöver man byta takpappen eller räcker det att lägga på ny på den som sitter?

Rickard.
Man kan nästan alltid lägga ett nytt lager ovanpå det gamla. Men det förutsätter såklart att ingen allvarlig skada skett på undertaket. Eftersom ni fått mögel och att trä murknat måste det läckt under en längre tid och då är det viktigt att man undersöker noggrant så man inte bygger in något skadat.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Man kan nästan alltid lägga ett nytt lager ovanpå det gamla. Men det förutsätter såklart att ingen allvarlig skada skett på undertaket. Eftersom ni fått mögel och att trä murknat måste det läckt under en längre tid och då är det viktigt att man undersöker noggrant så man inte bygger in något skadat.
Jag förstår. Kanske finns en mening att riva bort den gamla takpappen för att se hur ovansidan av råsponten ser ut med andra ord. Hur stor helvete är det att göra det? Taket är kanske 12 kvadrat.

Rickard.
Beror helt på hur många varv det är och när det är lagt. Men en förmiddag för ett proffs och en hel dag för en nybörjare gissar jag på.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Beror helt på hur många varv det är och när det är lagt. Men en förmiddag för ett proffs och en hel dag för en nybörjare gissar jag på.
Okej en dag låter ju inte allt för avskräckande. Tack för tips, är bara att håva fram kofoten då antar jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.