Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så ser taket tråkigt ut byggt 1990. Men jag kan inget om detta, har hört att det drar till sig fukt när de har tappat sin lyster. Är det värt att måla 30år gamla pannor? misstänker att om jag lägger nya så behöver säkert undertaket oxå renoveras. Då blir det dyrt säkert. Tips mottages tacksamt.
npn som vet nån serös firma runt GBG som kan göra en objektiv besiktning o ge råd?
Skulle i första hand prova med taktvätt, dunk med medel som kopplas på trädgårdsslang. Regelbundna behandlingar skulle säkerligen få bort den värsta påväxten inom några år. Pannorna ser inte så rysligt dåliga ut så du kan säkert vänta 15år innan du lägger på nya pannor med tillhörande papp och läkt.
Produkter som diskuteras: "taktvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 797 kr
Läs mer
1.Acceptera att det är tråkigt.Jörgen Kj skrev:
[bild] Hej!
Som ni ser så ser taket tråkigt ut byggt 1990. Men jag kan inget om detta, har hört att det drar till sig fukt när de har tappat sin lyster. Är det värt att måla 30år gamla pannor? misstänker att om jag lägger nya så behöver säkert undertaket oxå renoveras. Då blir det dyrt säkert. Tips mottages tacksamt.
npn som vet nån serös firma runt GBG som kan göra en objektiv besiktning o ge råd?
2.Kolla efter spruckna pannor. Är de hela håller det 20 år till. Eller 40.
3.Viktigast är att hålla koll efter takfoten, rent, löv- och barrfritt under pannorna, bara att skjuta upp en i taget så ser du hur läkt, papp och plåt ser ut.
4. Rensa hängrännorna/lutning/skick.
5.Känner du att har plus 100 000 spänn som du inte behöver, eller kan göra ngt roligare än att njuta av takets finish, finns det säkert ett antal takläggare som ställer upp och lättar på den tunga bördan.
6.Att beväxning av typ mossa skulle utgöra ett problem som absolut kräver olika medel och rengöring av just betongtaktegel är bulls***
Dåligt är det väl inte...Jörgen Kj skrev:
Lätt att göra själv utan att krångla till det. Tvätta med fasadtvätt av snart sagt vilken sort som helst. Bli inte bli pålurad särskild "superduperbetongtaktegeltvätt". Spola av. Borsta vid behov. Jag skulle undvika högtryckstvätt. Andra hävdar kanske motsatsen. Grundmåla en gång. På med silikatfärg av valfri kulör. Vad som helst till typ betongvägg funkar.
Klart. Begär in noggrann offert från minst tre företag på arbetet (ta till så att du verkligen får ett antal att jämföra med). Har ingen aning var det kan landa. Inte svårt att göra själv. Å andra sidan är tid pengar och du slipper ramla ner. Hur länge det stoppar och ser bra ut vete fn. Jag skulle inte måla med någon plastfärg iaf.
Hur som helst är det kosmetik. Långt innan betongtaktegel lämnar in har vi förmodligen gjort det själva. Det är ströläkt och papp som går först. Usch! Påminner mig om att jag har drygt 100 kvadrat pålagt 1972. Inget fel på teglet, men skiten under.... Och mer höjdrädd är farbrorn numera också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden