Jag tror jag gjorde bort mig nu. Jag spikade fast fotplåten med vanlig spik, eftersom jag var säker på att takpanneplåten skulle hamna över. Men som ni ser på bilden så hamnar plåten ca 1cm ovanför. Eftersom plåten måste matcha med läkten.
Det lär ju inte bli tätt, hur fixar jag till detta!?
Det lär ju inte bli tätt, hur fixar jag till detta!?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Ok. Hur får jag ut den utan att skrapa sönder plåten?
Lägg en handduk under kofoten/hammaren. Kila in klon underspikskallen. Sen byter du ut handduken mot en tunn masonitskiva och drar ut spiken. Eventuella repor om det stör dig, bättrar du på med bättringsfärgen för plåt som finns för ändamålet. Sen farmarskruv eller vindskiveplåtsskruv. Men jag vet inte om det ens är lönt att bry sig om det. Rätt vanligt att fotplåten spikas eller bara skuvas fast med montageskruv utan packning. Den bärläkten kommer hålla din livstid ut innan den ruttnat bort på grund av läckage. Jag hade inte brytt mig. Kostar mer än vad det smakar i detta fall.tobbe.roos skrev:

Redigerat:
Det lät som ett bra svar tycker jag. Tror jag förstör mer än vad jag hjälper om jag ska börja härja med spikarna. Jag kan slå in dem lite extra så det tätar till bättre så får det vara så!
Med en bra hovtång så är det väl busenkelt att dra ut dom nubben.tobbe.roos skrev:
Slår ju in dom mer så är väl sannolikheten större att det blir läckage då du bara åstadkommer en liten grop i plåten som kommer fånga mer vatten. Då är svart klet bättre.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Okej jag hör er. Svart klet aka fog får det bli!
Om du nu ska köpa "klet". Köp Tec7, inget annat. (vi använder det alltid på jobbet, håller för sol, väder,vind,olja,kyla,klarar extrema töjningar utan att spricka etc)tobbe.roos skrev:
Finns på byggmax och bejier med flera.
https://www.byggmax.se/lim-byggfog-svart-p18050tack bra tips, byggmax ligger närmast så det blir dit imorgon!I ItWasntMe skrev:
fint. Köp en liten flaska aceton/kemisk ren bensin på apoteket och sen tar du en tops och gör rent runt spikhuvudet innan aplicering. Då kommer det bli kanon. (själv hade jag dock inte gjort ngt alls åt detta. Möjligtvis hade jag kollat spikhudet om ngt år och knacka mer igen om de krypit upp)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden