S
Hejsan

Jag önskar mig ett sedumtak på garaget. Taket är ett valmat tak där två sidor lutar 17°, en bra och "enkel" lutning för sedum, men de andra två sidorna lutar 36°, lite klurigare. Så där bör man då använda geoceller har jag förstått av vad jag lyckats läsa mig till, och eventuellt behöver man ett friktionsnät också.

Taket är konstruerat för betongpannor vet jag, så det ska klara en belastning för taktäckning på 50kg/kvm i alla fall. Många sedumtak jag sett ligger på 80-100kg, men ett jag sett ligger i alla fall på 50kg/kvm (vattenmättat). Så det går :)
Dock har de ingen lösning för 36° lutning.

Åsså är man ju en gör det självare ut i fingerspetsarna.

Så jag tänkte, om ni här som kan allt om sedumtak m.m. kan hjälpa mig med lite råd och kunskap etc.

Vad är ett friktionsnät, var kan jag läsa mer om det?
Tror ni det går att lösa ett sedumtak på 36° lutning med 50kg/kvm? Hur räknar man ut vikten?
Tips på var man kan köpa material om man gör taket själv från grunden.

Till sist har jag en kanske lite udda önskan, och det är att inte ha hängrännor, utan fotrännor. Någon som vet om det finns några lösningar på det för sedumtak?
 
N
Hej
En gördetsjälvare hittar väl sin väg. Ja, jag undrar var du såg det. Musee du brai quanly i Paris har väggar som är gröna och där använder man nät. Går det att göra en vägg grön så kan du få en sluttande yta på 36 grader grön, men frågan är om du istället för sedumtak skall leta efter grön vägg för att få ditt huvud in på rätt lösningar, vad tror du?

Problemet du måste lösa är att jord inte lossar och rasar ner.
 
S
Ingen med lite djupare kunskap om sedumtak i gruppen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
[länk]

här är en länk för sedumtak upp till 45 grader
Tack, men de ligger på en vikt på runt 100kg/kvm ;)
 
Jag har rullat ut ett sedumtak, så alltså ingen expert i ämnet. Det var odlad i ett krulligt nylonnät och angav 30grader som maximal lutning. Under la vi en fukthållande filtmatta. Om du skippar jord & sand, så blir det lättare, men ökad risk för uttorkning, särskilt på en sydsida. Lutningen spelar nog ingen roll för växterna, annat än att fukten rinner av snabbt. Mitt råd är att prova dig fram. I värsta fal får du byta växtmåtta på de utsatta sidorna, eller vattna, när det är varmt och torrt. Risken att hela mattan skulle glida av, tror jag är minimal. Handlade av Gräscenter Eskilstuna. Smidigt.
 
Hej!

Har bara ett tips som är viktigt till att börja med.
Tätskiktet under, jag rekommenderar inte att man gör det själv överhuvudtaget med klisterprodukter eller självtäck.
Anlita en som svetsar pappen under och även svetsar dit sedumstopp vid takfoten.

Sedumet kan du ju sedan köpa och lägga själv med en filt under.

Visst kan du göra ståndränna med utkastare istället för hängränna. Även denna ståndränna tex 120x45 virke på högkant skall kläs in med svetsbar papp, anser jag.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.