En firma håller på att byta vårat tak, just nu har de satt på den nya pappen. Om ni kollar på bilderna, tycker ni detta ser ordentligt ut? Tänkte då på att det ser så "ojämt" ut, pappen viker upp sig o går inte jämt med underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tycker inte det ser något vidare ut, när jag lägger papp är den slätare än sådär.
Vet du vad det är för typ av papp? Ser ut att vara med självklistrande kant men då borde den ligga slätare kan jag tycka.
Jag är verkligen ingen expert men jag blir fundersam när jag ser hur det ser ut.
Vet du vad det är för typ av papp? Ser ut att vara med självklistrande kant men då borde den ligga slätare kan jag tycka.
Jag är verkligen ingen expert men jag blir fundersam när jag ser hur det ser ut.
Jag som aldrig själv hållit på med tak reagerade hur det ser ut. Och jämfört med andra pågående takbyten i området som ser mkt bättre ut så blir man ju fundersam.M Maximarcus skrev:
Påpekade detta för firman, han sa att de har koll på pappen och att det var några skarvar som skulle värmas in...vad nu det innebär har jag inte koll på. Han sa även att "det kan vara veck på pappen och att det är ok". Ska säga att jag vill att byggledaren åker ut och förklarar varför det ser ut som det gör.
Redigerat:
Ja det där ser inte bra ut. Slätt ska det absolut vara, som på bilden.
Och är det MATAKI Haloten 380 så hittar du anvisningen här:
Ska spikas genom båda lagren dessutom!
https://mataki.se/storage/124002EA3C56956ACFA5E14CA6194905B85CF0B16D5CEC08AB67FEDD4D08D9CC/3aa232186c034774a8ecdaba25f3d780/pdf/media/7d975cbea0ca4a20a6b842c9d895230a/Mataki Haloten 380_MA.pdf

Logga in
Skapa konto
Och är det MATAKI Haloten 380 så hittar du anvisningen här:
Ska spikas genom båda lagren dessutom!
https://mataki.se/storage/124002EA3C56956ACFA5E14CA6194905B85CF0B16D5CEC08AB67FEDD4D08D9CC/3aa232186c034774a8ecdaba25f3d780/pdf/media/7d975cbea0ca4a20a6b842c9d895230a/Mataki Haloten 380_MA.pdf
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
380 Får spikas genom båda lagren men det är väl generellt rekomenderat med dold infästning. Ts problem beror nog i alla fall delvis på att det är för kallt för klistret och man behöver gå över det med värme så det biter ihop ordentligt.Krilleman skrev:
Skarvarna på tegel/bärlekten är ju inte över ströläkten, alla skarvar är på samma ställe vertikalt. Verkar inte som om de tänkt till med måtten innan. Men det är nog standard när man hyr in folk 
Vad är det för dimension på bärläkten, vilken taklutning och vad ska du ha för pannor?
25x25 tyckte jag var jäkligt klent när jag la tak, jag sköt dessutom dubbla spik i bärläkten.
Vad är det för dimension på bärläkten, vilken taklutning och vad ska du ha för pannor?
25x25 tyckte jag var jäkligt klent när jag la tak, jag sköt dessutom dubbla spik i bärläkten.
Förstår inte riktigt vad du menar "Skarvarna på tegel/bärlekten är ju inte över ströläkten, alla skarvar är på samma ställe vertikalt."X xLnT skrev:Skarvarna på tegel/bärlekten är ju inte över ströläkten, alla skarvar är på samma ställe vertikalt. Verkar inte som om de tänkt till med måtten innan. Men det är nog standard när man hyr in folk
Pannorna är jönåker 2 kupig elegant
Vet ej dimensionerna på bärläkten, eller exakt taklutning.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Bärläkten ska helt enkelt inte vara 25x25, tycker inte det ser ut som det på bild men svårt att avgöra, 25x36 eller 25x38 är vanligare dimensioner men det står i monteringsbeskrivningen vad minimun är.
Att skarvarna på bärläkten är frihängande är ett utmärkt sätt OM man sätter en extra kloss som förstärkning då man får en starkare skarv än ovanpå en tunn ströläkt och det kan ofta spara in jobb och spill.
Att skarvarna på bärläkten är frihängande är ett utmärkt sätt OM man sätter en extra kloss som förstärkning då man får en starkare skarv än ovanpå en tunn ströläkt och det kan ofta spara in jobb och spill.
Redigerat:
Försöker du leta fel på bilderna eller vet du inte vad du snackar om? Det dem har gjort är standard i branschen, general skarv gör man alltid. Du lägger en hel längd hela vägen upp och sen går du ner och gör samma sak igen. Lägger du skarv över en ströläkt så spricker demX xLnT skrev:Skarvarna på tegel/bärlekten är ju inte över ströläkten, alla skarvar är på samma ställe vertikalt. Verkar inte som om de tänkt till med måtten innan. Men det är nog standard när man hyr in folk
Därför drar man isär dem. Mvh
Japp det försökte jag, TS ville ha andras åsikter om det var riktigt gjort.N Nickesågen skrev:Försöker du leta fel på bilderna eller vet du inte vad du snackar om? Det dem har gjort är standard i branschen, general skarv gör man alltid. Du lägger en hel längd hela vägen upp och sen går du ner och gör samma sak igen. Lägger du skarv över en ströläkt så spricker dem
Därför drar man isär dem. Mvh
Min åsikt är att skarv ska ligga över ströläkt, dessa skjuts in snett från sidan, gör man det rätt spricker det inte.
Här är ett explock som beskriver samma sak som jag gjorde:
https://www.dinbyggare.se/lagga-tak-sa-har-lagger-du-takpannor/
https://www.traguiden.se/konstrukti...lag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
Det blir onödiga hål i pappen med ett extra onödigt ströläkt. Så resonerar jag iaf, jag har förstått att du är av annan åsikt, det är såklart ok.
När man kollar upp på taket så tycker jag det ser ut som att takpannorna buktar ner lite. Det går liksom inte helt rakt. Kanske svårt att se på bild, hade en besiktningsman från försäkringsbolaget här idag som skulle kolla på vårt garagetak. Han nämde dock att han också tyckte taket buktade ner lite, men han sa att det nog inte var något avvikande. Men han var som sagt här för vårt garagetak... så han la ingen tid vid just vårt nya tak.